Земельні відносини все активніше входять в життя українців. Хоча до нормального функціонування ринку землі нам ще далеко, оформленням земельних ділянок доводиться займатися всім: від бабусь, які узаконюють володіння трьома сотками городу, до директорів промислових гігантів, які купують десятки гектарів під будівництво величезних підприємств. Щоб дізнатися, які саме підводні камені підстерігають майбутніх землевласників в морі українського законодавства, ми звернулися до директора ТОВ "Югземсервис" Сергія Пухового.
- Сергію, зараз у засобах масової інформації, рекламі, об'явах дедалі частіше став звучати термін "державний акт на землю". Розкажіть нам, що стоїть за цими словами?
- Держакт - це документ. Але давайте почнемо спочатку. Існує два основні різновиди користування землею: використання на умовах оренди і приватна власність. У першому випадку людина або підприємство сплачує орендну плату (від 3 до 12% нормативної вартості ділянки), у другому - лише податок на землю. Держакт підтверджує факт володіння землею.
- Які переваги дає держакт крім відсутності необхідності платити орендну плату?
- Державний акт потрібен, щоб не просто користуватися землею, але і розпоряджатися. Дарувати, продавати і, що особливо важливо, брати під неї кредит у банку для розвитку власного бізнесу...
- Оформлення держакта основний вид діяльності ТОВ "Югземсервис"?
- Тільки один з видів. Крім цього, з 2002 року ми готуємо договори оренди, проекти відведення, технічну документацію, а близько двох років тому почали робити оцінку землі. Для цього довелося серйозно повчитися - пройти курси, стажування, скласти іспити, отримати ліцензію... Але без оцінки перелік надаваних нами послуг не був би повноцінним.
- Чи є якісь замовлення в галузі оцінки, які Ви б назвали особливими?
- Цікаво було робити оцінку землі під заводом "Еліка" в Жовтневому районі. Замовники поспішали оформити документи на землю, щоб мати можливість працювати, не боячись змін законодавства, і терміни були стислими... Ми зробили оцінку двох з половиною гектарів менше ніж за два тижні. В даному випадку місцева влада, розуміючи важливість замовлення (підприємство - одне з таких, які найбільш динамічно розвиваються в районі, і несе величезне соціальне навантаження) виконувала свою роботу якісно і швидко, що буває вкрай рідко у сфері нашої діяльності. З огляду на масштабність і складність розрахунків це замовлення може стати нашою візитною карткою...
- А хто є вашими замовниками, крім "Еліки"?
- "Облавтодор", "Лукойл", "Укрпошта" та багато інших. Всього - понад 500 замовників. Деякі з них робили нам більше сотні замовлень.
- Всі замовляють оцінку?
- Не всі, але багато хто. Оцінка, або нормативна, або експертна, необхідна всім суб'єктам земельних відносин. І якщо нормативна (від неї вираховується, наприклад, оренда) у межах населених пунктів виконана вже відсотків на дев'яносто, то експертну, як правило, потрібно робити з нуля. А це пов'язано зараз з серйозними складнощами.
- Якими саме? Хто в цьому винен?
- Законодавці постаралися. Раніше особа, яка бажає викупити ділянку, могла замовити експертну оцінку самостійно. Тепер це повинні робити або органи місцевого самоврядування (в межах населених пунктів), або райдержадміністрації (за їх межами). Якщо земля вже була в оренді, дозвіл на проведення експертної оцінки дається відразу, якщо ні - потрібно спочатку підготувати проектну документацію. Потім бажаючий придбати землю повинен внести 20% від її нормативної вартості, і за рахунок цих коштів повинна робитися експертна оцінка.
- Так, а в чому складність?
- У адміністрацій немає такої цільової статті витрат. І переказ грошей на експертну оцінку здатний викликати проблеми з контрольно-ревізійним управлінням... Триває це з вересня 2008 року.
- І як виходять з цієї ситуації?
- В одних районах гальмують відведення, поки всі нормативні акти не будуть приведені у відповідність з останніми змінами законодавства. В інших - знаходять спільну мову з землевпорядно-оціночними організаціями, які часто проводять оцінку за свій рахунок...
- Які у Вас є побажання до процесу землекористування в Україні та на Миколаївщині?
- Щоб усі нормативні акти вчасно узгоджували між собою... Щоб чиновники вчасно отримували інформацію про зміни в законах за офіційною лінією з інструкціями та роз'ясненнями щодо їх використання. І щоб влада на всіх рівнях узгоджено діяла на благо людини. А то буває так, що обладміністрація та облрада проект підтримують, райадміністрації і райрада сприяють, а сільський голова упреться і вставляє палиці в колеса, в результаті чого страждає і замовник, і його працівники, і держава, що недоотримує податки...
(За матеріалами Інтернет-газети "Новости-N")