четвер, 30 квітня 2009 р.

Про деякі земельні питання (продовження)

Законом України від 16.09.08 №509-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву"
внесено зміни і доповнення до Земельного кодексу України, в тому числі до статей 118, 123, 151. Згідно з п. 2 ст. 118 Земельного кодексу України рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки, а саме: а) якщо є технічний паспорт на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування, відомості про реєстрацію договору тимчасового або орендного землекористування, витяги із колишніх земельно-шнурових та погосподарських книг місцевих рад, рішення про надання земельної ділянки у нормах безоплатної приватизації та при умові наявності документа, що посвідчує право на будівлю, для членів садових товариств — при наявності проекту відведення (на товариство) і державного акта та плану організації території товариства - виготовляється технічна документація; б) в інших випадках розробляється проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у відповідності до вимог п. 6 ст. 118 Земельного кодексу України (через матеріали вибору місця розташування земельної ділянки) — це стосується проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фізичних особам для всіх потреб, передбачених ст. 121 Земельного кодексу України (в тому числі, при передачі безоплатно у приватну власність громадянам України — членам фермерських господарств земельних ділянок із земель, що знаходяться у користуванні фермерських господарств).

Якщо на даний час було прийнято рішення про приватизацію земельної ділянки, а при обмірі земельної ділянки відрізняється від зазначеної у рішенні органів місцевого самоврядування про передачу громадянам України безоплатно у приватну власність земельних ділянок, то приймається рішення, в якому зазначено: внести зміни до рішення про приватизацію земельної ділянки в частині збільшення розміру (площі) земельної ділянки; затвердити Технічну документацію щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку.

Згідно зі ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою при наявності акта встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки і передачі — прийому межових знаків на зберігання та відповідних геоданих.

Згідно п. 2 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

Це стосується проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування фізичним і юридичним особам для всіх потреб, в тому числі, у випадках, передбачених ст. 34-36 Земельного кодексу України (незалежно від наявності на земельній ділянці нерухомого майна).

Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюється у порядку, встановленому статтею 151 Земельного кодексу України.

Статтею 1 Закону України "Про фермерське господарство" визначено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства. Відповідно до вимог ст. 32 Земельного кодексу України та розділу 5 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" земельні ділянки, надані у користування фермерським господарствам, можуть бути безоплатно приватизовані членами останніх.

Згідно з вимогами ст. 121 Земельного кодексу України розмір земельної ділянки, яка може бути безоплатно передана у власність громадян для ведення фермерського господарства, визначається у розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Право на безоплатне отримання у власність земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва мають громадяни України, зазначені у ст. 25 Земельного кодексу України, у разі приватизації земель раніше наданих сільськогосподарським підприємствам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (пункт б розділу 3 ст. 22 Земельного кодексу України).

Враховуючи вищевикладене, приватизація земельних ділянок, які знаходяться у користуванні фермерських господарств, членами цих господарств здійснюється за умови надання їх у власність для ведення фермерського господарства.

В. Іванчук
начальник відділу Держкомзему у Миколаївському районі

(Газета "Маяк", 25.04.2009, 30.04.2009, 09.05.2009 р.)

середа, 29 квітня 2009 р.

Якщо Ви втратили державний акт на право власності на земельну ділянку?

Відділ Держкомзему у м. Вознесенськ повідомляє, що у разі втрати державного акту на право власності на земельну ділянку відповідно до п. 5 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, актів на право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею (у тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі, затвердженої наказом Держкомзему України від 04.05.1999 р. №43 і зареєстрованої Мін’юстом України від 04.06.1999 р. за №354/3647 для отримання дубліката власник утраченого державного акта на право приватної власності на земельну ділянку письмово звертається до Вознесенської міської ради.

У заяві вказується: де, коли і за яких обставин утрачено зазначений державний акт, до заяви також необхідно надати копію особистого паспорту громадянина, копію ідентифікаційного коду та копію технічного паспорту на нерухомість та документ, підтверджуючий право власності на нерухоме майно. Власник також дає повідомлення про втрату зазначеного державного акту в місцевих засобах масової інформації.

Якщо протягом місяця з дня публікації ніяких повідомлень власнику не надійшло, то Вознесенська міська рада дає доручення місцевому державному органу земельних ресурсів Держкомзему України виготовити дублікат утраченого зазначеного державного акту.

О. В. Коренецький
заступник начальника Відділу Держкомзему у місті Вознесенськ Миколаївської області

(Газета "День за днём", 29.04.2009 р.)

Особливості спадкування земельних ділянок

Громадяни та юридичні особи, які мають у власності земельні ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства та іншого товарного сільськогосподарського виробництва, а також громадяни України — власники земельних часток (паїв) не можуть до 1 січня 2010 року продавати або іншим способом відчужувати належні їм земельні ділянки та земельні частки (паї), крім передачі їх у спадщину та при вилученні земель для суспільних потреб. Отже, спадкування згадується як одна з двох можливих підстав набуття права власності на земельну ділянку.

Успадкування земельних ділянок може здійснюватися за законом та за заповітом.

Прийнята спадщина визначається належною спадкоємцеві з часу її відкриття. А з цим моментом пов’язується момент виникнення права власності на речі, що входять до складу спадщини.

Спадкоємцю необхідно прийняти спадщину, отримати свідоцтво про право на спадщину за Законом чи заповітом, на підставі свідоцтва замовити та отримати документ, що посвідчує право власності на земельну ділянку — Державний акт на право власності на земельну ділянку, та здійснити його державну реєстрацію.

Спадкоємцями за заповітом і за законом можуть бути фізичні особи, юридичні особи, держава та інші особи. Земельний кодекс не містить заборон щодо спадкування земельних ділянок іноземними громадянами, особами без громадянства та іноземними юридичними особами.

На період до 1 січня 2010 р. встановлено максимальну загальну площу земель сільськогосподарського призначення, яку можуть набувати на праві власності громадяни та юридичні особи, у розмірі 100 га, і водночас зазначено, що ця площа може бути збільшена у разі спадкування земельних ділянок за законом.

Юридичні особи можуть набувати земельні ділянки у власність на підставі цивільно-правових угод. Юридичні особи, які володіють земельними ділянками із земель державної чи комунальної власності на праві постійного користування чи оренди, можуть придбати їх у власність на підставі договору купівлі-продажу. Якщо на земельній ділянці державної чи комунальної власності розташований об’єкт нерухомого майна (будівля, споруда тощо), що є власністю юридичної особи, то остання також має право на переважне придбання (викуп) земельної ділянки під таким об’єктом у власність. Однак якщо юридична особа має намір придбати у власність незабудовану земельну ділянку, яка перебуває у державній чи комунальній власності, то придбання таких земельних ділянок може здійснюватися на земельних торгах.

Земельні ділянки можуть набуватися у власність юридичних осіб також на підставі договорів міни, довічного утримання та інших, не заборонених законом угод.

Що стосується успадкування земельних ділянок юридичними особами, то воно може мати місце виключно на основі заповіту.

К. Поплужна

завідуюча Врадіївською державною нотаріальною конторою

(Газета "Вісник Врадіївщини", 29.04.2009 р.)

вівторок, 28 квітня 2009 р.

Використання та охорона земель

Післязавтра, 30.04.2009, розпочнеться підготовка проведення засідання обласної робочої групи з опрацювання та комплексного вирішення питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охорони земель у Миколаївській області.
У її роботі братиме участь заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області В. Е. Тумілович.

понеділок, 27 квітня 2009 р.

Підготовка до колегії облдержадміністрації

Післязавтра, 29.04.2009, перший заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області С. В. Мішнев братиме участь у виїзному засіданні колегії облдержадміністрації.

субота, 25 квітня 2009 р.

Про деякі земельні питання (початок)

Законом України від 16.09.08 №509-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву"
внесено зміни і доповнення до Земельного кодексу України, в тому числі до статей 118, 123, 151. Згідно з п. 2 ст. 118 Земельного кодексу України рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки, а саме: а) якщо є технічний паспорт на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування, відомості про реєстрацію договору тимчасового або орендного землекористування, витяги із колишніх земельно-шнурових та погосподарських книг місцевих рад, рішення про надання земельної ділянки у нормах безоплатної приватизації та при умові наявності документа, що посвідчує право на будівлю, для членів садових товариств — при наявності проекту відведення (на товариство) і державного акта та плану організації території товариства - виготовляється технічна документація; б) в інших випадках розробляється проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у відповідності до вимог п. 6 ст. 118 Земельного кодексу України (через матеріали вибору місця розташування земельної ділянки) — це стосується проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фізичних особам для всіх потреб, передбачених ст. 121 Земельного кодексу України (в тому числі, при передачі безоплатно у приватну власність громадянам України — членам фермерських господарств земельних ділянок із земель, що знаходяться у користуванні фермерських господарств).

Якщо на даний час було прийнято рішення про приватизацію земельної ділянки, а при обмірі земельної ділянки відрізняється від зазначеної у рішенні органів місцевого самоврядування про передачу громадянам України безоплатно у приватну власність земельних ділянок, то приймається рішення, в якому зазначено: внести зміни до рішення про приватизацію земельної ділянки в частині збільшення розміру (площі) земельної ділянки; затвердити Технічну документацію щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку.

Згідно зі ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою при наявності акта встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки і передачі — прийому межових знаків на зберігання та відповідних геоданих.

Згідно п. 2 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

Це стосується проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування фізичним і юридичним особам для всіх потреб, в тому числі, у випадках, передбачених ст. 34-36 Земельного кодексу України (незалежно від наявності на земельній ділянці нерухомого майна).

Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюється у порядку, встановленому статтею 151 Земельного кодексу України.

Статтею 1 Закону України "Про фермерське господарство" визначено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства. Відповідно до вимог ст. 32 Земельного кодексу України та розділу 5 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" земельні ділянки, надані у користування фермерським господарствам, можуть бути безоплатно приватизовані членами останніх.

Згідно з вимогами ст. 121 Земельного кодексу України розмір земельної ділянки, яка може бути безоплатно передана у власність громадян для ведення фермерського господарства, визначається у розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Право на безоплатне отримання у власність земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва мають громадяни України, зазначені у ст. 25 Земельного кодексу України, у разі приватизації земель раніше наданих сільськогосподарським підприємствам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (пункт б розділу 3 ст. 22 Земельного кодексу України).

Враховуючи вищевикладене, приватизація земельних ділянок, які знаходяться у користуванні фермерських господарств, членами цих господарств здійснюється за умови надання їх у власність для ведення фермерського господарства.

В. Іванчук
начальник відділу Держкомзему у Миколаївському районі

(Газета "Маяк", 25.04.2009, 30.04.2009, 09.05.2009 р.)

пʼятниця, 24 квітня 2009 р.

Сесія обласної ради

Вчора, 23.04.2009, відбулося засідання ХVІІІ сесії обласної ради V скликання.
У його роботі взяв участь заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області В. Е. Тумілович.

четвер, 23 квітня 2009 р.

Жовтневий район: перевірка органів сфери земельних відносин

Відбулося проведення перевірки роботи відділу Держкомзему у Жовтневому районі Миколаївської області.
У її роботі взяв участь заступника начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області В. Е. Тумілович.

середа, 22 квітня 2009 р.

Анонс: засідання "круглого столу"

Завтра, 23.04.2009, відбудеться засідання "круглого столу", присвяченого обговоренню проблемних питань щодо реалізації Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку.
У його роботі братиме участь заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області В. Е. Тумілович.

вівторок, 21 квітня 2009 р.

Пройшов особистий прийом громадян

Перший заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області С. В. Мішнев провів особистий прийом громадян.
Основний спектр порушених питань стосувався надання земельної ділянки у власність.

понеділок, 20 квітня 2009 р.

неділя, 19 квітня 2009 р.

Чи підлягають державній реєстрації додаткові угоди до чинних договорів оренди землі?

Згідно зі статтею 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 14 Закону України "Про оренду землі" (далі – Закон) договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї зі сторін може бути посвідчений нотаріально.

Крім того, стаття 18 Закону визначає, що договір оренди землі набуває чинності після його державної реєстрації.

Отже, додаткова угода, що змінює вже зареєстрований договір оренди повністю або частково, має укладатись у такій самій формі, що й договір, який змінюється.

Пунктом 17 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 №2073 "Про затвердження Порядку державної реєстрації договорів оренди землі", яка діє у частині, що не суперечить Земельному кодексу України та нормативно-правовим актам, прийнятим пізніше, передбачено, що у разі внесення змін до договору оренди землі він підлягає перереєстрації. Перереєстрація, а також поновлення договорів оренди проводиться у порядку, встановленому для їх державної реєстрації.

Порядок державної реєстрації договору оренди землі визначений у розділі 2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, який затверджено наказом Держкомзему України від 02.07.2003 №174 (далі - Тимчасовий порядок).

Враховуючи зазначене, зміна договору оренди землі здійснюється в письмовій формі та підлягає державній реєстрації шляхом внесення відповідних даних до державного реєстру земель (Книги записів реєстрації державних актів на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі – Книга реєстрації) та Поземельної книги) і автоматизованої системи державного земельного кадастру (АС ДЗК).

У такому разі після останнього запису в Книзі реєстрації необхідно зробити новий запис про реєстрацію додаткової угоди до договору оренди землі у загальному порядку із врахуванням змін, які вносяться додатковою угодою до договору оренди землі. Крім того, необхідно роздруковувати нову реєстраційну картку земельної ділянки.

Згідно з абзацом другим пункту 3 наказу Держкомзему від 23.05.2003 №136 "Про затвердження вимог до структури, змісту та формату файлу обміну даними результатів землевпорядних робіт в електронному вигляді на магнітних носіях" Центр державного земельного кадастру зобов’язано

забезпечити видачу державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та їх оформлення після попередньої перевірки обмінних файлів.

Слід зазначити, що відповідно до абзацу восьмого пункту 1.2 Тимчасового порядку обмінний файл – це файл обміну даними результатів землевпорядних робіт в електронному вигляді. При внесенні змін до договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати землевпорядні роботи не здійснюються та обмінний файл не створюється, якщо на земельну ділянку, що передається в оренду, було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право на земельну ділянку, а також було виготовлено обмінний файл та внесено в АС ДЗК відомості про неї.

При наданні послуг з ведення державного реєстру земель справляється плата згідно з Розмірами оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, затверджених спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 15.06.2001 №97/298/124.

З метою забезпечення виконання Указу Президента України від 19 серпня 2008 року №725/2008 "Про невідкладні заходи щодо захисту власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)", посилення захисту права власності громадян на землю, створення сприятливих умов для ефективного господарювання на ній, формування сталого землекористування, удосконалення системи оцінки землі та платності землекористування розпорядженням голови облдержадміністрації від 29.09.2008 №400-р доручено головам райдержадміністрацій організувати та забезпечити укладання додаткових угод про збільшення розміру орендної плати не менше 3 відсотків вартості земельної ділянки, земельної частки (паю) та здійснення їх державної реєстрації.

За інформацією Миколаївської регіональної філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" для реєстрації додаткових угод необхідно підготувати пакет документів, який складається з:

  • додаткових угод до кожного договору оренди;
  • додатку до зареєстрованих договорів оренди, який видає МРФ Центру ДЗК, де вказаний номер обмінного файлу, або інший документ з номером обмінного файлу (договір на надання послуг, заявка, платіжний документ).

Для юридичних осіб:

  • статистична довідка з ЄДРПОУ;
  • банківські реквізити підприємства;
  • інформацію про систему оподаткування;
  • копія свідоцтва платника податку на додану вартість.

Для фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності:

  • паспортні дані, ідентифікаційний код, адресу реєстрації;
  • інформацію про систему оподаткування;
  • копія свідоцтва про реєстрацію.

Якщо договори оренди не внесені до бази даних АС ДЗК, до МРФ Центру ДЗК разом з додатковими угодами та вищевказаним переліком документів, для юридичних та фізичних осіб, необхідно надати оригінали договорів оренди земельних ділянок, обов’язково з невід’ємними частинами договору та обмінні файли в електронному вигляді.

Плата за реєстрацію додаткових угод буде складатись з наступних послуг:

  1. Реєстрація

    • для фізичних осіб – грн.
    • для юридичних осіб – 25 грн.
  2. Унесення записів до Поземельної книги:


    • для фізичних осіб – 10 грн.
    • для юридичних осіб – 30 грн.
  3. Унесення відомостей до АС ДЗК:

    • для фізичних осіб – грн.
    • для юридичних осіб – 60 грн.

субота, 18 квітня 2009 р.

Христос воскрес! Воїстину воскрес!

ᛰВеликденьᛰДорогі співгромадяни!

Вітаємо вас із світлим і радісним святом – Великоднем!
Воскресіння Христа – це торжество справедливості і перемоги добра над злом. Воскресіння Ісуса – це утвердження віри і надії у серці кожного християнина, це великий дарунок Господньої любові.
Нехай ця радісна подія утверджує наші переконання про те, що достойні терпіння нагороджуються перемогою, а чесне життя увінчується славою. Просимо у Господа мудрості для єднання сердець і помислів, бажань і праці. Здоров'я, миру, поміркованості вам і вашим родинам у поступах на життєвих дорогах. Нехай Господня ласка вас зігріває і навчає щастя. Нехай любов Господня з ясних високостей в оселю Вашу зійде світлим гостем!

*              *              *

Хай пасочка у пічці не згоряє
І шиночка завудиться в огні,
Хай в вашій хаті свято не минає
І не зникають страви на столі.

Хай яйця стануть різнокольорові
За порухом одного писанка,
Хай хрін буде цілющим і здоровим
Й цвіте бузок на стрічці рушничка.

Хай дзвони в церкві ще гучніше дзвонять,
Хай ангел усміхнеться із небес,
Хай навіть кошички радіють і говорять:
"Христос Воскрес, воістину Воскрес!"
*              *              *
Головне управління Держкомзему у Миколаївській області

пʼятниця, 17 квітня 2009 р.

Пройшло засідання аукціонної комісії

Днями, 14.04.2009, відбулося відкрите засідання аукціонної комісії регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області з продажу об’єкта аукціону.
У його роботі взяла участь заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області К. В. Василюк.

середа, 15 квітня 2009 р.

Питання лісового господарства

Вчора, 14.04.2009, перший заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області С. В. Мішнев взяв участь у виробничій нараді "Лісова галузь: проблеми та перспективи розвитку".

вівторок, 14 квітня 2009 р.

Засідання аукціонної комісії

Днями, 09.04.2009, пройшло відкрите засідання аукціонної комісії регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області з продажу об’єкта аукціону.
У його роботі взяла участь заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області К. В. Василюк.

понеділок, 13 квітня 2009 р.

Екологія та енергетика

Днями, 10.04.2009, представники сектору земельно-інформаційних технологій взяли участь у громадських слуханнях на тему: "Екологія та Южноукраїнський енергокомплекс".

неділя, 12 квітня 2009 р.

На контролі - Березнегуватський і Снігурівський райони

Днями, 09.04.2009, відбулося проведення перевірки додержання порядку отримання, складання, реєстрації, видачі, зберігання бланків державних актів на право власності на земельну ділянку та державних актів на право постійного користування земельною ділянкою у Березнегуватському та Снігурівському районах.

субота, 11 квітня 2009 р.

Проведено особистий прийом громадян

Позавчора, 09.04.2009, перший заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області С. В. Мішнев провів особистий прийом громадян.
Основний спектр порушених питань стосувався переоформлення держакта на земельну ділянку, надання земельної ділянки.

пʼятниця, 10 квітня 2009 р.

Що таке "абсолютне право власності", "аукціонна діяльність", "земельний аукціон"

Абсолютне право власності — це безумовне право власності, у відношенні якого ніяка інша особа не має переважного права власності на землю.

Аукціонна діяльність
— діяльність суб’єктів інфраструктури ринку земель, визнаних такими відповідно до положень проекту Закону України "Про ринок земель", яка полягає в організаційному, методичному та практичному забезпеченні проведення земельних торгів.

Земельний аукціон — спосіб продажу землі, по якому покупцем стає особа, яка запропонувала найвищу ціну. Розрізняють примусові та добровільні земельні аукціони. Примусові земельні аукціони проводять судові органи або органи влади, банки, щоб стягнути борг. Добровільні земельні аукціони організовують для найвигіднішого продажу землі.

В. Паненко

начальник відділу Держкомзему у місті Южноукраїнськ Миколаївської області

(Газета "Энергетик", 10.04.2009 р.)

четвер, 9 квітня 2009 р.

Орендна плата за паї, якою вона повинна бути

На сучасному етапі розвитку аграрного сектору економіки держави земельні відносини набули приватно-орендної форми господарювання. Переважна площа сільськогосподарських угідь використовується агроформуваннями недержавної форми власності (сільськогосподарські акціонерні товариства закритого та відкритого типів, ЗАТи, ТОВи).

У районі такі земельні відносини набули свого розвитку у 2000 році, коли члени реформованих сільськогосподарських підприємств передали свої земельні частки (паї) в оренду цим підприємствам. З цього моменту власники земельних паїв почали щорічно отримувати орендну плату, тобто власна земля почала давати селянам певний дохід.

Але ж який розмір орендної плати мають отримувати власники земельних паїв і чим він обумовлюється? Як селянам, які передали земельні ділянки (паї) в оренду, максимально захистити свої інтереси? Адже для більшості із них орендна плата є чи не найголовнішим доходом в умовах існуючої проблеми працевлаштування в сільській місцевості, а також додаткова підтримка матеріального становища селян-пенсіонерів.

Тож, відповідно до Закону України "Про оренду землі" розмір орендної плати обумовлюється договором оренди за домовленістю сторін (орендаря та орендодавця). Звісно, що за законами ринкових відносин для орендаря вигідніше виплачувати якнайменше орендної плати, а орендодавець бажає навпаки, отримати її у максимальному розмірі.

Багаторічний досвід орендних відносин між селянами та сільгосппідприємством свідчить, що при укладанні догорів оренди землі здебільшого підприємство-орендар диктує умови договору, адже власники земельних ділянок (паїв) у переважній більшості не мають вибору, оскільки не мають техніки та умов для самостійного обробітку земельної ділянки, тому й вимушені підписувати такі договори, буває, навіть не цікавлячись умовами договору.

В результаті не дуже добросовісний орендар може скористатися вашою неуважністю і укласти договорів на умовах, вигідних для нього, але далеко не вигідний для орендодавця в плані орендної плати (її розміру).

Для врегулювання цього питання, з метою захисту інтересів селян-власників земельних паїв та встановлення оптимального розміру орендної плати за здані в оренду земельні ділянки, частки (паї), Указом Президента України від 2 лютого 2002 року №92 були визначено, що орендна плата за оренду земельних ділянок, часток (паїв) повинна становити не менше 1,5% від вартості земельної ділянки (паю).

Такі норми діяли до вересня 2008 року.

Тепер, привертаючи увагу громадян, які передали в оренду земельні ділянки (паї), наголошую, що 19 серпня 2008 року Президент України видав Указ №725/2008 "Про невідкладні заходи щодо захисту власників земельних ділянок (паїв)", яким, з метою посилення права власності громадян на землю, недопущення зниження життєвого рівня селян-власників земельних паїв в умовах світової кризи, розмір орендної плати встановлено на рівні не менше 3% від вартості паю. Це означає, що у 2009 році розмір орендної плати у грошовому еквіваленті має підвищитися майже вдвічі у порівнянні з 2008 роком. Крім того, при визначенні орендної плати враховується коефіцієнт індексації грошової оцінки землі, який на сьогодні становить 3,022 в порівнянні з 1995 роком, або 1,028 від грошової оцінки землі, яка визначена у 2008 році.

Орієнтовний мінімальний розмір орендної плати за один пай у 2009 році приводимо у таблиці. Проте, для забезпечення законних підстав для отримання такої орендної плати, необхідно внести зміни до договорів оренди шляхом укладання додаткових угод щодо підвищення розміру орендної плати.

З боку держави та органів виконавчої влади це питання тримається на особливому контролі. Розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 29.09.2008 р. №400-р зобов’язано голів райдержадміністрацій забезпечити укладання додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок (паїв).

В цьому напрямку райдержадміністрацією, її структурними підрозділами та відділом Держкомзему вжиті конкретні заходи. Постійно проводиться робота з орендарями паїв. Неодноразово в районній газеті публікувалися статті із зверненнями до орендарів та орендодавців про необхідність безумовного виконання Указу Президента України №725/2008. Інформація про орендарів, які не виконують вимоги законодавства, направлена райдержадміністрацією до районної прокуратури.

Переважна більшість сільгосппідприємств, фермерських господарств запевняють владу, що зміни до договорів оренди земельних паїв вносяться і будуть зареєстровані.

Проте обіцянки орендарів можуть залишитися лише на словах. Реальна картина говорить про інше: із 9102 діючих станом на 25.03.2009 р.
договорів оренди земельних паїв лише 824 зареєстрованих договори відповідають вимогам Указу Президента та 33 таких договори підготовлені до реєстрації.

Тому наголошуємо громадянам-власникам земельних паїв, що з боку районних органів виконавчої влади робиться все можливе для забезпечення вашого соціального захисту, але просимо потурбуватися в першу чергу вас самих за підвищення свого соціального стану. Уважно перегляньте договори оренди, зверніться до орендарів, активно наполягайте на укладанні додаткових угод до договорів про збільшення розміру орендної плати, якщо вона нижча, ніж наведено у таблиці.

І. Юрчак

заступник начальника відділу Держкомзему у Доманівському районі

(Газета "Трибуна хлібороба", 09.04.2009 р.)


Сільська (селищна) рада, у межах території якої розташовані землі розпайованих сільгосппідприємств Назва сільгосппідприємства на час паювання земель Середня вартість земельної ділянки (паю) станом на 01.07.1995 р.
, грн.
Середня вартість земельної ділянки (паю) у 2009 році, грн. (коеф. 3,022) Середній розмір мінімальної річної орендної плати за одну здану в оренду земельну ділянку (пай) у 2009 році в розрахунку 3% від вартості землі, грн.
Доманівська КСП "Колос" 16 915,05 51 117,28 1533,52
Акмечетська КСП "Акмечетські Ставки" 19 019,35 57 476,48 1724,29

Олександрівська

КСП ім. Свердлова 25 610,63 77 395,32 2321,86

Богданівська

КСП ім. Леніна 13 933,4 42 106,73 1263,20
КСП "Богданівка" 17 507,54 52 907,79 1587,23

Володимирівська

КСП ім. Шевченка 26 114,3 78 917,41 2367,52
КСП "Аврора" 26 435,76 79 888,87 2396,67
Зеленоярська КСП "Прогрес" 17 529,44 52 973,97 1589,22
КСП ім. Енгельса 15 926,87 48 131,00 1443,93
КСП "Авангард" 16 836,85 50 880,96 1526,43
Козубівська КСП ім. Крупської 19 631,29 59 325,76 1779,77

Маринівська

КСП "Батьківщина" 23 067,72 69 710,65 2091,32
ВАТ "Шляховий" 17 149,25 51 825,03 1554,75

Мостівська

ЗАТ "Україна" 16 758,77 50 645,00 1519,35
КСП ім. Б. Хмельницького 25 779,66 77 897,07 2336,91
КСП "Птахопром" 22 527,8 68 079,01 2042,37
Прибузька КСП ім. Суворова 15 811,46 47 782,23 1433,47

Сухобалківська

КСП "Суха Балка" 23 494,9 71 001,59 2130,05
ДАПП "Зоря" 52 050,09 15 7295,37 4718,86

Щасливська

КСП ім. Карла Маркса 15 446,76 46 680,11 1400,40
КСП ім. Першого травня 11 179,39 33 784,12 1013,52
КСП "Володимирівський" 12 586,84 38 037,43 1141,12
Фрунзенська ВАТ ім. Фрунзе 16 213,86 48 998,28 1469,95
Царедарівська КСП ім. Щорса 17 847,94 53 936,47 1618,09

Облік і аудит: Новоодеський район

Вчора, 08.04.2009, відбулося проведення перевірки додержання порядку отримання, складання, реєстрації, видачі, зберігання бланків державних актів на право власності на земельну ділянку та державних актів на право постійного користування земельною ділянкою у Новоодеському районі.

середа, 8 квітня 2009 р.

Для громадян, які зацікавлені в отриманні безоплатно у власність земельної ділянки

Шановні громадяни!

Надаємо роз’яснення чинного земельного законодавства у зв’язку зі змінами, внесеними до Земельного кодексу України Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" №509-VІ від 16.09.2008.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для всіх потреб, передбачених ст. 121 ЗК України у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву про вибір місця розташування (попереднє погодження) земельної ділянки до відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки.

Відповідно до ст. 151 ЗК України, до заяви (клопотання) додаються:

а) обґрунтування необхідності вилучення (викупу) та/або відведення земельної ділянки;

б) позначене на відповідному графічному матеріалі бажане місце розташування земельної ділянки з її орієнтовними розмірами;

в) засвідчена нотаріально письмова згода землекористувача (землевласника) на вилучення (викуп) земельної ділянки (її частини) із зазначенням розмірів передбаченої для вилучення (викупу) земельної ділянки та умов її вилучення (викупу);

г) копія документа, що посвідчує особу.

Відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно зі своїми повноваженнями, розглядає заяву (клопотання) і в тижневий строк від дня її реєстрації направляє її копії на розгляд територіальних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, а також до відповідних територіальних органів виконавчої влади з питань лісового (відведення земельних ділянок за рахунок лісового фонду тимчасово призупинено розпорядженням КМУ №610-р від 10 квітня 2008 р.) або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду).

Зазначені органи протягом трьох тижнів від дня одержання заяви (клопотання) надають до відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування висновок про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), граничні розміри земельної ділянки та її площу, склад угідь земель, вимоги щодо відведення земельної ділянки.

Вимоги щодо відведення земельної ділянки надаються цими органами у межах їхніх повноважень, визначених законом.

Після отримання висновків органів про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно зі своїми повноваженнями, у двотижневий строк розглядає матеріали вибору земельної ділянки (попереднього погодження) і приймає рішення про затвердження зазначених матеріалів та надає дозвіл і вимоги на розробку проекту відведення земельної ділянки або мотивоване рішення про відмову.

Управління Держкомзему у місті Миколаєві

(Газета "Николаевские новости", 08.04.2009 р.)

Пройшов особистий прийом громадян

Перший заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області С. В. Мішнев взяв участь у особистому прийомі громадян, який проводив голова облдержадміністрації у Березанському районі

вівторок, 7 квітня 2009 р.

Контроль і облік: Баштанський район

Відбулося проведення перевірки додержання порядку отримання, складання, реєстрації, видачі, зберігання бланків державних актів на право власності на земельну ділянку та державних актів на право постійного користування земельною ділянкою у Баштанському районі.

понеділок, 6 квітня 2009 р.

Аудит, контроль, облік

Відбулося проведення перевірки додержання порядку отримання, складання, реєстрації, видачі, зберігання бланків державних актів на право власності на земельну ділянку та державних актів на право постійного користування земельною ділянкою у Єланецькому та Братському районах.

неділя, 5 квітня 2009 р.

Суботник - справа загальна

Вчора, 04.04.2009, перший заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області С. В. Мішнев взяв участь у Загальнообласному суботнику по озелененню та наведенню порядку на прилеглих до адміністративних будівель територій.

субота, 4 квітня 2009 р.

Облік, аудит та контроль

Вчора, 03.04.2009, відбулося проведення перевірки додержання порядку отримання, складання, реєстрації, видачі, зберігання бланків державних актів на право власності на земельну ділянку та державних актів на право постійного користування земельною ділянкою у Вознесенському районі та м. Вознесенськ.

пʼятниця, 3 квітня 2009 р.

Проведено особистий прийом громадян

Вчора, 02.04.2009, начальник Головного управління Держкомзему у Миколаївській області В. П. Янчук провів особистий прийом громадян.
Основний спектр порушених питань стосувався приватизації земельних ділянок.

четвер, 2 квітня 2009 р.

До уваги землекористувачів Баштанського району

Для отримання дублікату власник втраченого (зіпсованого) державного акту на право власності на земельну ділянку, сертифікату на право на земельну частку (пай) письмово звертається до відповідного органу, яким було видано зазначений державний акт, сертифікат на право на земельну частку (пай). У заяві вказується: де, коли і за яких обставин втрачено (зіпсовано) зазначений державний акт, сертифікат на право на земельну частку (пай). Власник також дає повідомлення про втрату зазначеного державного акту, сертифікату на право на земельну частку (пай) в місцевих засобах масової інформації. Якщо протягом місяця з дня публікації ніяких повідомлень власнику не надійшло, то відповідний орган, яким було видано зазначений державний акт, сертифікат на право на земельну частку (пай), дає доручення місцевому державному органу земельних ресурсів Держкомзему України виготовити дублікат втраченого (зіпсованого) зазначеного державного акту, або виготовити сертифікат на право на земельну частку (пай) його власнику.

На титульній сторінці дубліката робитися запис або ставиться штамп "Дублікат. Видано замість №___ серія___", вказується дата видачі дубліката.

Після оформлення дублікату державного акту на право власності на земельну ділянку в 2-х примірниках підписується начальником відділу Держкомзему у Баштанському районі Миколаївської області та передається на підпис міському чи сільському голові, якщо земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту, або голові райдержадміністрації, якщо земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту. Підписаний дублікат державного акту передається в Центр ДЗК для державної реєстрації. Після державної реєстрації примірник державного акту надається громадянину. Сертифікат на право на земельну частку (пай) підписується головою райдержадміністрації і видається його власнику за пред'явленням паспорту.

У разі смерті власника державного акту на право власності на земельну ділянку, сертифікату на право на земельну частку (пай), спадкоємці померлого, згідно з вимогами Цивільного кодексу України, повинні звернутися до районного суду для визнання за ними права на спадщину на зазначену земельну ділянку, частку (пай). Після прийняття судом відповідного рішення спадкоємці можуть оформити правовстановлюючий документ на земельну ділянку (державний акт на своє ім’я) згідно вимог чинного законодавства, звернувшись у землевпорядну організацію, яка раніше виготовляла державний акт на померлого, або отримати сертифікат на підставі рішення суду про визнання права власності на земельну частку (пай) за спадкоємцем.

Т. Лисенко

начальник відділу Держкомзему у Баштанському районі

(Газета "Голос Баштанщини", 02.04.2009 р.)