середа, 3 лютого 2010 р.

ГАЛУЗЕВА УГОДА на 2010-2012 роки між Державним комітетом України із земельних ресурсів, Всеукраїнською профспілкою «Рідна земля», що об'єдналися для ведення колективних переговорів

1. СТОРОНИ, ЩО УКЛАДАЮТЬ УГОДУ, ТА ЇХ ПОВНОВАЖЕННЯ
1.1. Галузева угода укладена між:
Державним комітетом України із земельних ресурсів (далі - ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА) - з однієї сторони;
профспілками, що об'єднались для ведення колективних переговорів, а саме: Всеукраїнською профспілкою «Рідна земля», (далі - ПРОФСПІЛКИ) - з другої сторони. Далі - СТОРОНИ.
1.2. Повноваження СТОРІН:
ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА мають відповідні повноваження для ведення переговорів, укладення галузевої угоди (далі - УГОДИ) та реалізації її норм на підприємствах, в організаціях, господарських товариствах, в т.ч. компаніях, холдингах та концернах сфери землеустрою та землеоціночної діяльності (далі - ПІДПРИЄМСТВА), які перебувають у сфері дії СТОРІН, що підписали УГОДУ;
ПРОФСПІЛКИ виступають від імені найманих працівників ПІДПРИЄМСТВ і мають відповідні повноваження на ведення переговорів, укладання УГОДИ та реалізацію її норм на ПІДПРИЄМСТВАХ.
2. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
2.1. УГОДА укладається з метою посилення соціального захисту працівників ПІДПРИЄМСТВ, які перебувають у сфері дії СТОРІН, що підписали УГОДУ, і включає їх зобов'язання, які спрямовані на створення умов для підвищення ефективності роботи ПІДПРИЄМСТВ, реалізацію на цій основі професійних, соціально-трудових і економічних гарантій найманих та інших працівників.
2.2. УГОДА встановлює умови організації, оплати та охорони праці, пільги та соціальні гарантії, як мінімальні для працівників ПІДПРИЄМСТВ, гарантії діяльності профспілкових організацій і не обмежує ПІДПРИЄМСТВА, відповідно до своїх повноважень, за рахунок власних коштів встановлювати у колективних договорах додаткові, порівняно з УГОДОЮ та законодавством, гарантії, трудові та соціально-побутові пільги.
2.3. З питань, що враховують особливості та специфіку окремих підгалузей, СТОРОНИ можуть додавати окремі додатки до УГОДИ.
2.4. Термін дії УГОДИ:
2.4.1. УГОДА укладається на 2010 - 2012 роки, набуває чинності з 1 ____ 2009 року і діє до укладення нової УГОДИ.
2.4.2. Жодна із СТОРІН, які уклали цю УГОДУ, не може протягом встановленого терміну її дії в односторонньому порядку припинити виконання взятих на себе зобов'язань, порушити узгоджені положення і норми.
2.4.3. СТОРОНИ вступають в переговори з питань укладення нової УГОДИ не пізніше, ніж за два місяці до закінчення календарного року.
2.4.4. ДЕРЖКОМЗЕМ у триденний термін з дня підписання УГОДИ СТОРОНАМИ надає її на повідомну реєстрацію до Мінпраці України.
ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА і ПРОФСПІЛКИ у двотижневий термін з дня реєстрації УГОДИ надсилають її, відповідно, керівникам ПІДПРИЄМСТВ і профспілковим комітетам.
2.4.5. Керівники ПІДПРИЄМСТВ і профспілкові комітети (профспілкові представники) протягом двох тижнів з дня отримання УГОДИ (незалежно від якої СТОРОНИ отримано) і в такий же термін з дня підписання колективного договору своїми наказами або іншими розпорядчими документами доводять їх зміст до відома всіх працівників ПІДПРИЄМСТВ.
2.4.6. ПІДПРИЄМСТВА укладають колективні договори, або вносять зміни та доповнення до них до 1 березня відповідного року, не допускаючи погіршення умов, норм і положень порівняно з законодавством та Галузевою угодою.
2.4.7. СТОРОНИ сприяють ПІДПРИЄМСТВАМ у проведенні колективних переговорів, своєчасному укладенні колективних договорів або внесенні до них змін і доповнень. З цією метою представники СТОРІН можуть брати участь у переговорах та укладенні колективних договорів на ПІДПРИЄМСТВАХ.
У випадках неукладання колективних договорів або невнесення до них змін і доповнень на окремих ПІДПРИЄМСТВАХ у встановлені УГОДОЮ терміни СТОРОНИ відповідно до своїх повноважень вживають необхідні заходи, зокрема:
надсилають на ПІДПРИЄМСТВА письмові попередження;
направляють своїх представників;
притягають до відповідальності осіб, винних у цьому.
2.5. Порядок доповнення чи зміни змісту УГОДИ.
2.5.1. До закінчення терміну дії УГОДА може бути анульована або змінена тільки за взаємною домовленістю СТОРІН.
2.5.2. У разі необхідності доповнення чи зміни УГОДИ зацікавлена СТОРОНА вносить у встановленому законодавством порядку відповідне подання про поновлення переговорів.
2.5.3. Пропозиції однієї із СТОРІН щодо внесення доповнень чи змін до умов УГОДИ, а також дострокового призупинення дії УГОДИ є обов'язковими для розгляду другою стороною.
Ці пропозиції розглядаються спільно СТОРОНАМИ і рішення щодо них приймаються ними у 10-денний термін з дня їх отримання іншою стороною.
2.6. Сфера дії положень УГОДИ:
Державний комітет України із земельних ресурсів відповідно до Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою КМУ від 19 березня 2008 р. N 224 «Про затвердження Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів», забезпечує забезпечує реалізацію державної політики та управління у сфері регулювання земельних відносин, використання, відтворення, охорони та проведення моніторингу земель, ведення державного земельного кадастру, а також міжгалузеву координацію та державне регулювання у сфері встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища.
2.6.1. УГОДА поширюється на всіх працівників, прийнятих на умовах найму на ПІДПРИЄМСТВА (незалежно від форми трудового договору), а також на працівників профспілкових органів, які працюють на виборних та штатних посадах у профспілкових організаціях, що входять у ПРОФСПІЛКИ.
2.6.2. Положення, норми і умови УГОДИ діють, як мінімальні гарантії, безпосередньо і є обов'язковими для застосування в колективних договорах на всіх ПІДПРИЄМСТВАХ, незалежно від форми власності, які за відносяться до сфери землеустрою та землеоціночної діяльності.
2.6.3. Договори та угоди (у тому числі при зміні власника), укладені колективно або індивідуально (у тому числі при найманні на роботу), вважаються недійсними, якщо вони погіршують становище працівників у порівнянні з законодавством та цією УГОДОЮ.
2.6.4. Укладені колективні договори та зміни до них після реєстрації в місцевих органах виконавчої влади в місячний термін підлягають повідомній реєстрації в Держкомземі (в департаментах, управліннях по підпорядкуванню) і в центральних виборних органах ПРОФСПІЛОК.
Колективні договори заснованих в ході реструктуризації нових ПІДПРИЄМСТВ підлягають також повідомній реєстрації в управліннях господарських структур (компанії, концерни, холдинги тощо), яким вони підпорядковані, та відповідних профспілкових комітетах.
2.6.5. При вирішенні питань, що стосуються соціально-трудових гарантій найманих працівників, збори акціонерів та органи управління господарських товариств керуються умовами, положеннями та нормами УГОДИ.
2.7. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА забезпечують перегляд або відміну своїх нормативно-правових актів, що суперечать Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності".
2.8. СТОРОНИ вживатимуть заходів щодо усунення передумов виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), а у разі їх виникнення - прагнутимуть до розв'язання ситуації без зупинки виробництва.
Представники СТОРІН братимуть участь у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) на ПІДПРИЄМСТВАХ за ініціативою учасників трудового конфлікту.
3. СТВОРЕННЯ УМОВ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАБІЛЬНОГО РОЗВИТКУ СФЕРИ
3.1. СТОРОНИ визнають взаємну направленість своєї діяльності на створення умов для забезпечення стабільного та ефективного процесу виробництва на ПІДПРИЄМСТВАХ. З цією метою сприятимуть прийняттю відповідних законів України щодо стимулювання розвитку в Україні та фінансового оздоровлення суб'єктів підприємницької діяльності, підприємств сфери землеустрою та землеоціночної діяльності.
3.2. ДЕРЖКОМЗЕМ зобов'язується:
3.2.1. Спільно з представниками роботодавців сфери землеустрою та землеоціночної діяльності., ВП “Рідна земля» в рамках соціального діалогу забезпечити подання пропозицій до програм соціального розвитку України, Держбюджету на відповідний рік щодо фінансування сфери на рівні не менше 3% від загальних обсягів видатків Державного бюджету України на відповідний рік. Створювати необхідні організаційні, матеріально-фінасові (в межах коштів, що передбачені в Держбюджеті) умови для визначених пріоритетних напрямків розвитку сфери землеустрою, землеоціночної діяльності, державних і галузевих цільових комплексних науково-технічних програм (короткострокових).
3.2.2. Спільно з представниками роботодавців сфери землеустрою та землеоціночної діяльності., ВП “Рідна земля» в рамках соціального діалогу розробляє та подає до відповідних органів державної влади пропозиції:
забезпечення паритетних умов розвитку сфери нарівні з іншими стратегічними галузями економіки;
забезпечення правових, економічних механізмів збалансування конституційних прав громадян, міжгалузевих, державних, приватних інтересів та інтересів територіальних громад при реалізації державної політики в сфері земельних відносин;
надання реєстраціних, інформаційних послуг всім субєктам господарювання та надання інших повноважних послуг відповідно до норм сертифікації, стандартизації та метрології сфери;
правове забезпечення та здійснення державного контролю за вказаними вище послугами;
забезпечення національної економічної, інформаційної безпеки держави в рамках повноважень сфери;
оперативне впровадження інноваційних ГІС-технлогій, розробка та дотримання стандартів міжнародної інформаційної відкритості та інтеграції;
розробка плану стратегічного розвитку галузі відповідно до норм стандартизації вказаного формату.
3.2.3. Сприяти інноваційному розвитку ПІДПРИЄМСТВ сфери та розвитку добросовісної конкуренції ринку земель:
правове забезпечення: прийняття Закону України «Про державний земельний кадавстр», «Про ринок земель» та інших нормативних актів;
інноваційне правове, програмно-технічне забезпечення інформаційної системи ДЗК;
удосконалення роботи ліцензованих суб’єктів землевпорядеої, землеоціночної діяльності в частині якості та уніфікованості стандартів надання послуг;
розробка стратегічних досліджень перспектив розвитку сфери та її участі в територіально-адміністративному реформуванні.
3.2.4. Вживати заходів щодо підвищення конкурентоспроможності сфери, що позитивно впливатиме на прискорення економічного зростання ПІДПРИЄМСТВ, сприятиме побудові ефективної економіки при вступі України до СОТ. Послідовне фінансування сфери землеустрою, землевпорядкування та землеочіночої діяльності, охорони, раціонального використання земель, державного контролю за дотриманням земельного законодавства.
3.2.5. Забезпечення науково-методичних заходів щодо моделювання розитку галузі на етапі ведення переговорів щодо вступу України до СОТ та співпраця з ПРОФСПІЛКОЮ з питань обговорення конструктивний дій та прийняття спільних рішень щодо нових викликів часу та можливих соціальних наслідків нових умов господарювання та приєднання до СОТ. Кожні півроку звітування про про здійснення заходів щодо запобігання негативним соціально-економічним наслідкам.
3.2.6. Не допускати виникнення боргів ДЕРЖКОМЗЕМУ перед ПІДПРИЄМСТВАМИ за виконані роботи по договорах, сприяти погашенню боргів інших замовників в рамках своїх повноважень.
3.2.7. Забезпечувати контроль за виконанням погоджених галузевою комісією планів реструктуризації ПІДПРИЄМСТВ.
3.2.8. Сприяти звільненню ПІДПРИЄМСТВ, що забезпечують виконання державного замовлення, від штрафів та нарахувань за несвоєчасну сплату податків всіх рівнів у зв'язку із затримкою оплати виконаного державного замовлення.
3.2.9. Проводити роботу щодо удосконалення та відновленню мережі навчальних закладів сфери для підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів відповідно до структурних змін та перспектив розвитку економіки, сприяти в отриманні ПІДПРИЄМСТВАМИ ліцензій на проведення професійно-технічної підготовки працівників сфери.
Здійснювати заходи щодо підвищення кваліфікації працівників сфери не рідше ніж один раз на п'ять років.
3.3. СТОРОНИ домовились:
3.3.1. Сприяти ПІДПРИЄМСТВАМ в отриманні бюджетних коштів за виконані роботи відповідно до укладених договорів.
3.3.2. Не допускати необґрунтованого роздержавлення власності. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА інформують профспілковий комітет про хід та результати приватизації, початок продажу більше 20% акцій, що знаходяться у державній власності, а також про уповноважену особу, яка виконує функції управління державною часткою акцій акціонерного товариства.
При продажу 10% акцій товариства ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА інформують профспілкові комітети на їх запит стосовно цих дій.
3.3.3. При формуванні органів управління та контролю господарських товариств, інших підприємств передбачати включення до їх складу представників профспілкових комітетів з правом дорадчого голосу.
3.3.4. Забезпечувати, в межах своїх повноважень, контроль за додержанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації.
На запит ПРОФСПІЛОК інформувати їх про умови договорів купівлі-продажу та про виконання суб'єктами господарювання своїх зобов'язань, які стосуються соціально-економічних аспектів діяльності ПІДПРИЄМСТВА.
3.3.5. Брати участь у заходах СТОРІН на їх запрошення.
3.3.6. При проведенні досудової санації ознайомлювати виборні органи ПРОФСПІЛОК на їх запит з планом санації з метою контролю збереження робочих місць, профілю виробництва та обсягу робіт (послуг).
3.3.7. Передбачати в галузевих програмах соціально-економічного розвитку та планах реструктуризації ПІДПРИЄМСТВ окремий розділ з вирішення соціальних питань, зокрема: проблем зайнятості, збереження та створення робочих місць, працевлаштування працівників, що вивільняються, а також вирішення житлово-побутових (включаючи організацію системи квартирного обліку та забезпечення пільговими кредитами на житло відповідно до норм чинного законодаавства та умов колективних договорів), просвітницько-культурних, спортивних, оздоровчих потреб працівниківсфери.
.3.3.8. Рішення про розподіл чистого прибутку, що залишається у розпорядженні державних підприємств, акціонерних, холдингових компаній, інших суб'єктів господарювання, у статутному фонді яких більш як 50% акцій (часток, паїв) належить державі, та інших підприємств, організацій приймати за участю ПРОФСПІЛОК.
3.4. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА доручають керівникам ПІДПРИЄМСТВ:
3.4.1. Вживати заходів щодо збільшення обсягів виробництва та реалізації продукції (робіт, послуг), стабілізації фінансового стану ПІДПРИЄМСТВ та недопущення їх збитковості.
3.4.2. Передбачати в колективних договорах надання інформації профспілковим комітетам на їх запит щодо витрат на оплату праці в укладених договорах (контрактах) на виконання ПІДПРИЄМСТВАМИ робіт (послуг), а також обґрунтування замовлень стороннім підприємствам, які можна виконати власними силами ПІДПРИЄМСТВА (крім міжнародних договорів (контрактів).
3.4.3. Організовувати та проводити навчання працівників ПІДПРИЄМСТВ з питань трудового законодавства, охорони праці, діяльності акціонерних товариств та прав акціонерів.
3.5. ПРОФСПІЛКИ зобов'язуються:
3.5.1. Сприяти зміцненню виробничої та трудової дисципліни на ПІДПРИЄМСТВАХ.
3.5.2. Утримуватися від організації акцій протесту, страйків за умов виконання ПРЕДСТАВНИКАМИ ВЛАСНИКА, керівниками ПІДПРИЄМСТВ зобов'язань і норм УГОДИ, колективного договору.
4. ЗАЙНЯТІСТЬ
4.1. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА:
4.1.1. Здійснюють свої функції відповідно до Закону України "Про зайнятість населення".
4.1.2. Здійснюють аналіз зайнятості в сфері на основі статистичних та інших звітів ПІДПРИЄМСТВ, підсумки якого розглядаються разом з центральними виборними органами ПРОФСПІЛОК одночасно з підсумками виконання УГОДИ.
4.1.3. Не допускають на ПІДПРИЄМСТВАХ звільнень працюючих за ініціативою роботодавця більше 4 відсотків чисельності працівників протягом календарного року.
Якщо на ПІДПРИЄМСТВІ виникає обґрунтована необхідність скоротити більше 4 відсотків працівників, рішення про це приймається роботодавцем спільно з профспілковим комітетом після погодження з ПРЕДСТАВНИКОМ ВЛАСНИКА і центральним виборним органом відповідної ПРОФСПІЛКИ.
4.1.4. Проводять роботу щодо подальшого удосконалення галузевої мережі навчальних закладів для підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів, зміцнення їх матеріально-технічної бази відповідно до структурних змін та перспектив розвитку сфери.
4.2. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА доручають керівникам ПІДПРИЄМСТВ:
4.2.1. Узгоджувати з профспілковими комітетами рішення про зміни в організації виробництва і праці, у тому числі реорганізації або перепрофілювання ПІДПРИЄМСТВА, скорочення чисельності працівників не пізніше ніж за 3 місяці до намічених дій з їх економічним обґрунтуванням, а також з наміченими заходами щодо забезпечення зайнятості вивільнюваних працівників.
Тримісячний період роботодавець і профком використовують для проведення переговорів, обміну інформацією та іншої роботи, що направлена на зменшення рівня скорочення працівників, виконання заходів щодо забезпечення зайнятості.
4.2.2. Вживати заходів щодо забезпечення повної продуктивної зайнятості. З цією метою на ПІДПРИЄМСТВАХ з неповною зайнятістю збільшити чисельність працюючих в еквіваленті повної зайнятості протягом року не менш ніж на 7 відсотків
4.2.3. Не застосовувати на ПІДПРИЄМСТВАХ контрактну форму трудового договору, крім випадків, передбачених законами України.
4.2.4. Не допускати звільнення працівників без забезпечення їм погашення боргів із виплати заробітної плати.
4.2.5. Здійснювати обов'язкове працевлаштування випускників професійних училищ, технікумів, коледжів та вузів, що навчалися за заявками і направленнями ПІДПРИЄМСТВА.
4.2.6. Рішення про умови використання на ПІДПРИЄМСТВАХ іноземної робочої сили приймати тільки за узгодженням з профспілковим комітетом.
Рішення щодо використання на ПІДПРИЄМСТВАХ працівників інших підприємств України приймати після забезпечення повної продуктивної зайнятості працівників відповідних професій на ПІДПРИЄМСТВІ та погодження умов їх праці і оплати з профспілковим комітетом.
4.2.7. Здійснювати заходи щодо залучення молоді на ПІДПРИЄМСТВА, її навчання та підвищення кваліфікації.
4.2.8. При звільненні працівників одночасно з проведенням розрахунків по заробітній платі видавати на їх запит безкоштовно довідки, необхідні для призначення пенсій.
4.3. СТОРОНИ домовилися:
4.3.1. У випадках прихованого безробіття (роботи на умовах неповного робочого часу і т.п.) зберігати за працівниками ПІДПРИЄМСТВ права, пільги та гарантії, передбачені колективними договорами.
4.3.2. Передбачати у колективних договорах ПІДПРИЄМСТВ заходи щодо попередження безробіття, створення нових (додаткових) робочих місць.
4.3.3. При проведенні реорганізації, реструктуризації, або у разі порушення питань про ліквідацію ПІДПРИЄМСТВА, роботодавець не пізніше як за три місяці інформує профспілковий комітет за його запитом про ці дії.
Виборні профспілкові органи вносять пропозиції відповідним органам та керівникам ПІДПРИЄМСТВ про перенесення термінів, тимчасове припинення або скасування заходів, пов'язаних з вивільненням працівників, які є обов'язковими для розгляду.
4.3.4. Не допускати звільнень працівників за скороченням чисельності на ПІДПРИЄМСТВАХ, що приватизуються, та протягом 6 місяців після завершення приватизації, за винятком умов, передбачених чинним законодавством України (ст. 26 Закону України "Про приватизацію державного майна") .
4.3.5. Працівникам, попередженим у встановленому порядку про звільнення на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП, протягом останнього місяця перед звільненням надавати на їх прохання для пошуку нового місця роботи вільний час на умовах, встановлених колективним договором, але не менш ніж 8 годин на тиждень з оплатою згідно тарифної ставки (посадового окладу).
4.3.6. Визначати у колективних договорах обсяги професійного навчання працівників та загальні витрати коштів на ці цілі відповідно до потреб виробництва та вимог законодавства у цій сфері.
4.4. ПРОФСПІЛКИ зобов'язуються:
4.4.1. Здійснювати контроль за виконанням на ПІДПРИЄМСТВАХ законодавчих і нормативних актів з питань праці та зайнятості.
При необхідності відстоювати права трудящих у державних органах і судах.
4.4.2. Надавати членам ПРОФСПІЛОК безкоштовну правову допомогу, консультації з чинного законодавства.
5. ОПЛАТА ПРАЦІ
5.1. СТОРОНИ домовилися:
Відповідно до Закониу України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" та "Про прожитковий мінімум"погодити із центральними органами виконавчої влади та у ІІ кварталі 2010 року подати на розгляд Кабінету Міністрів проекти постанов Кабінету Міністрів України:
«Про норми оплати в землеовпорядній, землеоціночній сфері діяльності, та при грунтових, агрохімічних дослідженнях»
"Про затвердження Переліку робіт із шкідливими і важкими та особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці робітникам підприємств землевпорядної, землеоціночної двіяльності та інших виробництв".
5.1.1. Установити на підприємствах мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних тарифних ставок робітників першого розряду з нормальними умовами праці до законодавчо визначеного розміру мінімальної заробітної плати згідно з Додатком N 1.
Особливості гарантій в оплаті праці для працівників сфери землевпорядної та землеоціночної діяльності визначені в додатках NN 9-14 до УГОДИ.
На окремих підприємствах, які з об'єктивних причин допускають оплату праці нижче від норм, визначених цією угодою, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці та норм УГОДИ, що діяли раніше, може застосовуватися лише тимчасово на період подолання фінансових труднощів підприємства терміном не більш як шість місяців.
Зберігати співвідношення між законодавчо встановленою мінімальною заробітною платою та мінімальною тарифною ставкою робітника першого розряду третьої сітки не менш як 1 до 1,25.
У разі встановлення Генеральною угодою норм з оплати праці вищих, ніж в галузевій угоді, застосовувати норми Генеральної угоди.
5.1.2. Установити мінімальний посадовий оклад техніка без категорії на рівні місячної тарифної ставки робітника третього розряду третьої сітки галузі.
5.1.3. Установити мінімальні коефіцієнти міжпосадових співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів і фахівців ПІДПРИЄМСТВ до посадового окладу техніка згідно з Додатком N 2 до УГОДИ.
5.1.4. Установити мінімальні коефіцієнти міжпосадових співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів і фахівців науково-дослідних, конструкторських, технологічних, проектних та інших наукових установ і організацій до посадового окладу техніка згідно з Додатком N 3 до УГОДИ.
5.1.5. Установити мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів працівників за загальними (наскрізними) професіями до тарифної ставки робітника першого розряду третьої сітки згідно з Додатком N 4 до УГОДИ.
5.1.6. Установити мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних окладів робітників, зайнятих на вантажно-розвантажувальних роботах, до тарифної ставки робітника першого розряду третьої сітки згідно з Додатком N 5 до УГОДИ.
5.1.7. Відповідно до законодавства ПІДПРИЄМСТВА самостійно розробляють форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством та УГОДОЮ і встановлюють їх у колективних договорах.
При встановленні тарифних ставок (посадових окладів), доплат і надбавок, премій і винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат, враховувати Закони України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" та "Про прожитковий мінімум" щодо забезпечення рівня заробітної плати, не нижче визначеного законодавством розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, а також забезпечувати зростання фонду оплати праці на ПІДПРИЄМСТВАХ відповідно до росту обсягів виробництва (в порівняльних цінах) та темпів зростання продуктивності праці.
Норми колективного договору щодо рівня оплати праці не повинні бути нижчими від раніше прийнятих на ПІДПРИЄМСТВІ.
5.1.8. Для працівників ПІДПРИЄМСТВ, що виконують роботи, не властиві основній діяльності галузі (підгалузі), умови оплати праці встановлюються у колективних договорах, з дотриманням норм і гарантій, передбачених галузевими Угодами тих галузей, до яких ці роботи відносяться за характером виробництв. У випадку, коли умови оплати праці інших галузей нижчі від норм цієї УГОДИ - застосовуються мінімальні гарантії цієї УГОДИ.
5.1.9. Підприємства одночасно із введенням нових тарифних ставок і посадових окладів здійснюють заходи щодо:
- упорядкування діючих норм і нормативів та систем матеріального заохочення;
- досягнення 70 відсоткової долі тарифної частини в заробітній платі;
- збільшення частки витрат на оплату праці у валових витратах на виробництво.
Для забезпечення підвищення заробітної плати працівникам, у яких вона нижче прожиткового мінімуму, передбачають у колективних договорах випереджаюче зростання тарифної ставки робітника I розряду відносно темпів зростання середньої заробітної плати.
5.1.10. Встановити розміри доплат і надбавок до тарифних ставок (окладів), посадових окладів згідно з Додатком N 6 до УГОДИ.
5.1.11. У разі необхідності, за погодженням з профспілковими комітетами, застосовувати на ПІДПРИЄМСТВАХ для окремих висококваліфікованих робітників місячні оклади замість тарифних ставок.
5.1.12. При узгодженні з замовником цін на продукцію (послуги) у розрахунок ціни беруться тарифні ставки (посадові оклади), що діють на ПІДПРИЄМСТВІ згідно з колективним договором.
5.1.13. Час простою не з вини працівника оплачувати з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки (окладу) встановленого працівникові розряду (окладу).
5.1.14. Працівникам, попередженим про наступне звільнення відповідно до п. 1 ст. 40 КЗпП України, при перегляді на ПІДПРИЄМСТВІ форм, систем, розмірів оплати праці підвищувати тарифні ставки (посадові оклади) у порядку, встановленому на ПІДПРИЄМСТВІ.
5.1.15. Формування, розподіл і використання фонду оплати праці, а також коштів на соціально-культурні заходи і житлове будівництво на ПІДПРИЄМСТВАХ роботодавцям розглядати разом із профспілковими комітетами.
5.1.16. При укладенні колективних договорів ПІДПРИЄМСТВА визначають механізм формування фонду оплати праці, виходячи з тарифних умов (діючих ставок, розцінок, окладів), розмірів доплат, надбавок, премій або прирістних нормативів чи планової чисельності персоналу і планової середньої заробітної плати одного працівника, та зростання обсягів виробництва, продуктивності праці та зниження витрат на 1 грн. собівартості продукції (Додаток N 8).
5.1.17. Зміни форм, систем оплати праці, преміювання, встановлення надбавок та доплат працівникам, а також їх розмірів на ПІДПРИЄМСТВАХ проводити за погодженням із профспілковими комітетами.
5.1.18. Забезпечувати на ПІДПРИЄМСТВАХ гласність внутрішніх положень про оплату праці, у тому числі про преміювання, доплати, заохочувальні виплати тощо, як обов'язкові додатки включити їх до колективних договорів.
5.1.19. Щомісячно контролювати рівень середньої заробітної плати в галузях (підгалузях) на її відповідність до міжгалузевих співвідношень, з метою прийняття своєчасних заходів у разі погіршення цих співвідношень.
5.1.20. Здійснювати контроль своєчасності виплати заробітної плати на ПІДПРИЄМСТВАХ, аналізувати причини затримки виплат і вживати заходів щодо їх усунення.
5.1.21. Двічі на рік розглядати стан із виплати заробітної плати та у випадках виникнення заборгованості вживати відповідні заходи щодо її ліквідації.
Відповідно до законодавства застосовувати заходи матеріального та дисциплінарного впливу до керівників ПІДПРИЄМСТВ, на яких допущена заборгованість із заробітної плати у розмірі понад один місячний фонд оплати праці.
Вносити подання до відповідних органів про притягнення керівників ПІДПРИЄМСТВ за порушення законодавства з оплати праці до адміністративної та кримінальної відповідальності.
5.1.22. З метою виконання ст. 100 Кодексу законів про працю України та ст. ст. 6, 7 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про охорону праці" утворити робочу групу з підготовки проекту переліку робіт із важкими та особливо важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці робітникам підприємств:
Землевпорядної, землеоціночної діяльності;
Інших галузей, що приєднаються до Галузевої угоди.
5.1.23 Забезпечити підвищення рівня середньої заробітної плати по підгалузях не менше ніж на 25 відсотків щороку.
5.2. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА доручають керівникам ПІДПРИЄМСТВ (роботодавцям):
5.2.1. Забезпечити через колективні договори на ПІДПРИЄМСТВАХ механізм захисту купівельної спроможності працівників шляхом:
а) індексації оплати праці відповідно до Закону України від 06.02.2003 р. N 491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. N 1078 (із змінами та доповненнями, внесеними постановами від 17.05.2006 р. N 690 і від 11.07.2007 р. N 913) ;
б) компенсації втрат, пов'язаних з порушенням термінів виплати заробітної плати відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв'язку з порушенням строків їх виплати" та постанов Кабінету Міністрів України від 20.12.97 р. N 1427, від 23.04.99 р. N 692, від 21.02.2001 р. N 159, від 31.03.2003 р. N 430;
в) періодичного, у зв'язку з інфляцією, підвищення тарифних ставок (посадових окладів), інших виплат.
5.2.2. Здійснювати своєчасно, в терміни, встановлені колективними договорами, виплату поточної заробітної плати працівникам ПІДПРИЄМСТВ, але не рідше двох разів на місяць.
Заробітну плату за першу половину місяця виплачувати пропорційно відпрацьованому часу.
5.2.3. У разі затримки виплати заробітної плати надавати профспілковим комітетам, за їх запитом, оперативну інформацію про наявність коштів на рахунках ПІДПРИЄМСТВ, а працівникам, яким затримана виплата - витяг з розрахункової відомості (особового рахунку) по заробітній платі з даними про дату утворення і розміри заборгованості та розміри нарахованої компенсації за затримку виплати заробітної плати.
5.2.4. ПІДПРИЄМСТВАМ здійснювати аналіз заробітної плати за категоріями працівників.
5.2.5. Передбачати в колективних договорах ПІДПРИЄМСТВ (у межах фінансових можливостей) виплату винагороди за вислугу років згідно з положенням, розробленим на ПІДПРИЄМСТВІ, із врахуванням нормативних актів для окремих галузей, що діяли до 1991 року.
5.2.6. Не надавати у період до повного погашення заборгованості із виплати заробітної плати працівникам позик без погодження з профспілковим комітетом, крім випадків, передбачених колективним договором.
5.2.7. У разі простою не з вини працівника переводити його, за згодою, на іншу роботу, при цьому оплату праці здійснювати за виконану роботу, але не нижче встановленого посадового окладу (тарифу).
5.2.8. Передбачати в колективних договорах у розділі "Оплата праці" надання працівникам ПІДПРИЄМСТВ, за рахунок коштів ПІДПРИЄМСТВА, в рамках фонду оплати праці матеріальної допомоги та одноразових заохочувальних виплат, пов'язаних з їх трудовою діяльністю (матеріальна допомога при наданні щорічної відпустки, при звільненні у зв'язку з виходом на пенсію, одноразова винагорода до ювілейних та пам'ятних дат, професійних свят тощо).
5.3. ПРОФСПІЛКИ зобов'язуються:
5.3.1. Здійснювати контроль за дотриманням на ПІДПРИЄМСТВАХ законодавчих, нормативних актів з питань оплати праці і відповідних положень УГОДИ.
5.3.2. Аналізувати рівень середньої заробітної плати у галузях (підгалузях) і на окремих ПІДПРИЄМСТВАХ, готувати обґрунтовані пропозиції з удосконалення оплати праці.
5.3.3. Захищати і відстоювати інтереси працівників галузі з питань оплати праці на всіх рівнях управління.
6. НОРМУВАННЯ ПРАЦІ
6.1. ДЕРЖКОМЗЕМ зобов'язується:
6.1.1. Здійснювати аналіз стану нормування праці, забезпечувати розробку, перегляд, доповнення та затвердження галузевих норм праці відповідно до п.5.1 Галузевої угоди, інформувати про це ПРОФСПІЛКИ, забезпечити у ІІ кварталі 2010 року внесення змін до "Списку виробництв, робіт, професій і посад працівників, робота яких пов'язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних географічних і геологічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров'я, що дає право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці" (додаток N 2 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 травня 2003 року N 679) та інших ;
6.1.2. Здійснювати заходи щодо постійного оновлення нормативної бази з праці та професійної класифікації.
6.2. СТОРОНИ домовилися:
6.2.1. Запроваджувати знижені норми виробітку:
- для інвалідів, вагітних жінок - на 20 відсотків;
- для молодих робітників, прийнятих на роботу після закінчення загальноосвітньої школи, ПТУ, курсів, звільнення із строкової військової служби, а також тих, хто пройшов навчання безпосередньо на виробництві - за перші 3 місяці - на 40 %, наступні 3 місяці - на 20 %.
6.2.2. Не допускати запровадження, перегляду та змін норм праці без впровадження відповідних заходів і погодження з профспілковим комітетом.
6.2.3. Доручити керівникам ПІДПРИЄМСТВ спільно з профспілковими комітетами визначати у колективних договорах конкретні зобов'язання щодо поліпшення стану нормування праці працівників.
6.3. ПРОФСПІЛКИ зобов'язуються:
6.3.1. Сприяти впровадженню на ПІДПРИЄМСТВАХ прогресивних норм праці відповідно до досягнутого рівня техніки, технології, організації виробництва і праці.
6.4. Роботодавець забезпечує впровадження технічно обґрунтованих норм для всіх категорій працівників, постійно здійснює моніторинг у сфері нормування праці, забезпечує розробку, перегляд та доповнення галузевих норм праці відповідно до сучасного рівня техніки, технології виробництва, а також узагальнює і поширює передовий досвід з нормування праці. Зміна норм праці провадиться за умов економічного та соціального обґрунтування за погодженням з профспілковим комітетом і повідомленням працівників про їх запровадження не пізніше, ніж за 2 місяці. У колективних договорах визначаються конкретні заходи з поліпшення стану нормування праці.
7. РЕЖИМ ПРАЦІ ТА ВІДПОЧИНКУ
7.1. СТОРОНИ доручають керівникам ПІДПРИЄМСТВ:
7.1.1. Забезпечувати нормальну тривалість робочого часу - сорок годин на тиждень.
7.1.2. Встановлювати тривалість денної роботи (зміни) згідно з Правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності, затвердженими роботодавцем за погодженням з профспілковим комітетом ПІДПРИЄМСТВА, з урахуванням специфіки виробництва.
При цьому не допускати встановлення робочого часу менш, ніж 32 години на тиждень. Граничний термін неповного робочого часу на ПІДПРИЄМСТВІ не повинен перевищувати 3 місяці на рік.
У разі встановлення на ПІДПРИЄМСТВІ режиму роботи з неповним робочим часом:
а) нараховувати страхові внески до Пенсійного фонду України на всіх штатних працівників у розмірі, який не нижче від внеску, розрахованого до мінімальної заробітної плати в країні;
б) не допускати примушення працівників до подання заяв на встановлення для них неповного робочого часу.
7.1.3. Забезпечувати надання щорічної оплачуваної основної відпустки тривалістю не менше 24 календарних днів.
Додаткові оплачувані відпустки надавати:
а) працівникам, зайнятим на роботах із шкідливими і важкими умовами праці - відповідно до "Списку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку" (додаток N 1 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 травня 2003 року N 679) ;
б) працівникам, зайнятим на роботах з особливим характером праці - відповідно до "Списку виробництв, робіт, професій і посад працівників, робота яких пов'язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних географічних і геологічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров'я, що дає право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці" (додаток N 2 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 травня 2003 року N 679) ;
в) за ненормований робочий день з урахуванням вимог частини першої статті 10 Закону України "Про відпустки" - відповідно до Списків посад, робіт та професій, визначених колективним договором, угодою згідно з Орієнтовним переліком професій і посад працівників підприємств та організацій Держкомзему з ненормованим робочим днем (додаток N 7 до Угоди).
Конкретну тривалість додаткових відпусток встановлювати у колективних чи трудових договорах ПІДПРИЄМСТВ залежно від результатів атестації робочих місць за умовами праці (підпункт "а") та часу зайнятості працівника у цих умовах.
Додаткові відпустки, пов'язані з навчанням, та творчі відпустки надавати відповідно до чинних законодавчих та нормативних актів України.
7.1.4. Скорочену тривалість робочого тижня встановлювати колективним договором залежно від результатів атестації робочих місць за умовами праці працівникам, зайнятим на роботах із шкідливими умовами праці, відповідно до Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року N 163.
7.1.5. Роботу працівників у вихідні та святкові дні погоджувати з відповідними профспілковими комітетами та компенсувати згідно з законодавством.
7.1.6. Змінювати режим робочого часу на ПІДПРИЄМСТВАХ тільки у встановленому законодавством порядку з обов'язковим попереднім погодженням з профспілковим комітетом.
7.1.7. Спільно з профспілковими комітетами створити на ПІДПРИЄМСТВАХ з кількістю працюючих 15 осіб і більше комісії по трудових спорах та сприяти підвищенню ефективності розгляду ними трудових спорів.
7.2. СТОРОНИ вважають за доцільне встановлювати колективними договорами за рахунок прибутку ПІДПРИЄМСТВ:
7.2.1. Зберігати відпустки раніше встановленої тривалості за працівниками, які користувались відпустками більшої тривалості, ніж передбачено законодавством на весь час їх роботи на даному ПІДПРИЄМСТВІ на посадах, роботах, що давали їм право на цю відпустку.
7.2.2. Надавати додаткові оплачувані відпустки тривалістю до 3-х днів у випадках::
а) народження дітей (батькові);
б) проводів дітей на військову службу (батькам);
в) шлюбу працівника або його дітей;
г) смерті одного з подружжя або близьких родичів (батьків, сестер, братів, дітей).
7.2.3. Встановлювати понад передбаченим законодавством додаткову відпустку по догляду за дітьми.
Кількість календарних днів та порядок надання такої відпустки ПІДПРИЄМСТВА визначають самостійно у колективних договорах.
7.3. СТОРОНИ рекомендують ПІДПРИЄМСТВАМ при укладенні колективних договорів за рахунок прибутку:
7.3.1. Встановлювати для працюючих жінок, які мають дітей шкільного та дошкільного віку, 38-годинний робочий тиждень.
7.3.2. Надавати оплачуваний вільний день працівникам ПІДПРИЄМСТВ в дні їх ювілейних дат з дня народження.
7.3.3. Встановлювати 1 вересня неробочим оплачуваним днем одному із батьків, діти яких навчаються в 1-4 класах.
7.4. Не допускається примушення працівників без їх згоди до:
- переходу на роботу з неповним робочим часом, за відсутності змін в організації виробництва та праці;
- подання заяви про надання відпустки без збереження заробітної плати;
- подання заяви про звільнення за скороченням чисельності без відпрацювання двомісячного терміну з дня попередження про наступне вивільнення.
8. ОХОРОНА ПРАЦІ
8.1. ДЕРЖКОМЗЕМ зобов'язується:
8.1.1. Здійснювати свої повноваження в галузі охорони праці відповідно до Закону України "Про охорону праці".
Реалізовувати, спільно з ПІДПРИЄМСТВАМИ, науково-дослідні роботи з охорони праці в межах затвердженого кошторису.
8.1.2. Двічі на рік розглядати за участю ПРОФСПІЛОК стан аварійності і травматизму на ПІДПРИЄМСТВАХ.
Матеріали засідань надавати відповідним центральним виборним органам Профспілок.
8.1.3. Здійснювати облік і аналіз причин нещасних випадків на виробництві, професійних захворювань, розробляти заходи для їх упередження та забезпечувати контроль за їх виконанням.
За результатами аналізу виробничого травматизму, а також за поданням ПРОФСПІЛКИ заслуховувати на колегії ДЕРЖКОМЗЕМУ керівників ПІДПРИЄМСТВ, на яких трапилися смертельні, групові нещасні випадки або не виконуються заходи колективних договорів щодо поліпшення умов і безпеки праці.
8.1.4. Надавати ПРОФСПІЛКАМ документи, інформацію і роз'яснення, а також наявну обліково-звітну документацію з виробничого травматизму, професійних захворювань.
8.1.5. Вдосконалювати нормативно-правові акти з охорони праці, вносити, у разі необхідності, разом з ПРОФСПІЛКАМИ, до державних органів пропозиції про зміни та доповнення норм і правил з цих питань.
8.1.6. Сприяти забезпеченню ПІДПРИЄМСТВ та ПРОФСПІЛОК переліком та комплектами нормативно-правових актів з охорони праці.
8.1.7. Розробку і перегляд нормативно-правових актів з охорони праці вести за участю ПРОФСПІЛОК.
8.1.8. Організувати навчання та перевірку знань з охорони праці керівників ПІДПРИЄМСТВ, їх заступників, виконання службових обов'язків, яких пов'язане з організацією безпечного ведення робіт, керівників основних виробничо-технічних служб за обов'язковою участю спеціалістів ПРОФСПІЛОК.
8.1.9. Спільно з ПРОФСПІЛКАМИ вносити пропозиції, за поданням ПІДПРИЄМСТВ, до Кабінету Міністрів України з питань пільгового пенсійного забезпечення працівників галузі, надання додаткових відпусток і скорочення робочого часу залежно від характеру виробництва.
8.1.10. Розробити за участю профспілок "Галузеву програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на 2009-2012 роки Держкомзему" в місячний термін після затвердження загальнодержавної Програми.
8.1.11. Контролювати підготовку ПІДПРИЄМСТВ до роботи в осінньо-зимовий період 2009-2011 років.
8.1.12. Розглядати питання щодо притягнення до відповідальності керівників ПІДПРИЄМСТВ, які не забезпечили виконання доручень відповідно до п. 8.2 УГОДИ.
8.1.13. Ініціювати перед відповідними державними органами розробку та затвердження в 1 півріччі 2008 року Положення про безкоштовну видачу молока для працюючих на виробництві зі шкідливими умовами праці, а також нормативи видачі працюючим мила та інших знешкоджуючих засобів.
8.2. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА доручають керівникам ПІДПРИЄМСТВ, за участю профспілкових комітетів, забезпечити:
8.2.1. Здійснення на ПІДПРИЄМСТВАХ розробки та виконання програм (заходів) поліпшення умов (виробничих та санітарно-побутових) і безпеки праці як складової частини колективних договорів.
8.2.2. Виконання заходів з охорони праці, перелік яких та суму витрат визначити на підставі ст. 19 Закону України "Про охорону праці" та колективних договорів.
8.2.3. Своєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці працівників, зайнятих у шкідливих і важких умовах праці, для встановлення їх прав на пільгове пенсійне забезпечення та інші пільги і компенсації, а також розроблення заходів щодо поліпшення умов праці та оздоровлення працівників.
8.2.4. Щомісячний розгляд стану справ з охорони праці, створення здорових та безпечних умов праці, прийняття необхідних заходів щодо профілактики виробничого травматизму та професійної захворюваності і відповідальність низової ланки інженерно-технічних працівників ПІДПРИЄМСТВ за виконання посадових обов'язків з охорони праці.
8.2.5. Організацію і проведення, за рахунок коштів підприємства, навчання працівників, а також профактиву з охорони праці за затвердженими програмами не рідше 1 разу на три роки.
8.2.6. Організацію на ПІДПРИЄМСТВАХ експертизи технічного стану верстатного парку, механізмів, будівель і споруд щодо їх подальшого безпечного використання.
Провести обстеження будівель споруд, які не експлуатуються і створюють загрозу виробничому персоналу і населенню та вжити заходів щодо їх демонтажу.
Скласти графік виведення з експлуатації об'єктів, що знаходяться в аварійному стані.
Інформувати СТОРОНИ про аварійний стан будівель, споруд та інженерних мереж з метою контролю за виводом таких об'єктів з експлуатації або проведенням профілактичних робіт.
8.2.7. Працюючих сертифікованими засобами індивідуального захисту, спецодягом, спецвзуттям відповідно до вимог діючих стандартів згідно з галузевими нормами, а також змиваючими та знешкоджуючими засобами, молоком та іншими продуктами.
8.2.8. Комплектацію служб охорони праці ПІДПРИЄМСТВ компетентними фахівцями, згідно з нормативами, підвищення статусу цих служб до рівня основних виробничо-технічних підрозділів ПІДПРИЄМСТВ, своєчасне забезпечення підрозділів інструкціями з охорони праці за професіями (видами робіт).
8.2.9. Розробку та впровадження заходів щодо механізації та автоматизації важких робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, вивільнення жінок з цих робот.
8.2.10. Безкоштовне проведення попередніх і періодичних медичних оглядів працівників, зайнятих на шкідливих і небезпечних роботах, працівників віком до 21 року, а також на таких роботах, де є потреба у професійному доборі і виконання рекомендацій заключного акту за результатами медичного огляду працюючих.
8.2.11. Надання профспілковим комітетам необхідної звітної інформації та інших матеріалів з охорони праці.
8.2.12. Впровадження, окрім загальнообов'язкового страхування, страхування працівників на роботах і об'єктах підвищеної небезпеки.
8.2.13. Безперешкодне проведення виборними органами ПРОФСПІЛКИ громадського контролю за виконанням роботодавцями законодавства про охорону праці, забезпечення на ПІДПРИЄМСТВАХ безпечних та нешкідливих умов праці, виробничої санітарії, а також виконання вимог виборних органів щодо усунення виявлених недоліків.
8.2.14. Заохочення працівників ПІДПРИЄМСТВ за активну участь і ініціативу у здійсненні заходів щодо підвищення безпеки і поліпшення умов праці.
8.2.15. При прийнятті працівника на роботу з шкідливими умовами праці ознайомлення його з картою умов праці атестації робочого місця.
8.3. ПРОФСПІЛКИ зобов'язуються:
8.3.1. Здійснювати громадський контроль за станом умов і безпеки праці на ПІДПРИЄМСТВАХ, виконанням відповідних програм та зобов'язань колективних договорів з цих питань, надавати Держкомзему інформацію та пропозиції щодо поліпшення цієї роботи на місцях.
8.3.2. За результатами перевірок додержання власником законодавчих та інших нормативних актів з охорони праці вносити керівникам ПІДПРИЄМСТВ, МІНІСТЕРСТВУ подання з цих питань.
8.3.3. Представляти інтереси членів профспілки при розгляді заяв і трудових конфліктів з охорони праці та відшкодування у повному обсязі шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням ним трудових обов'язків, згідно з чинним законодавством України.
8.3.4. Брати участь:
8.3.4.1. У розробці та контролі виконання програм поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на ПІДПРИЄМСТВАХ.
8.3.4.2. В опрацюванні, прийнятті, перегляді та скасуванні галузевих нормативних актів з охорони праці.
8.3.4.3. В атестації робочих місць та давати пропозиції відповідно до Закону України "Про охорону праці", а також у вирішенні конфліктів з питань умов і охорони праці.
8.3.4.4. У розслідуванні нещасних випадків, профзахворювань, аварій на виробництві та давати у разі необхідності свої висновки.
8.3.4.5. У прийнятті в експлуатацію нових і реконструйованих виробничих об'єктів та об'єктів соцкультпобуту.
8.3.4.6. У роботі комісій з перевірки знань з охорони праці.
8.3.4.7. У складанні акту про нещасний випадок і внесенні змін до його змісту, якщо будуть виникати конфлікти з цього питання між потерпілим та власником.
8.3.4.8. У проведенні навчань, нарад, семінарів профактиву з охорони праці.
8.3.4.9. У заходах з охорони праці, які проводить .
9. СОЦІАЛЬНІ ГАРАНТІЇ
9.1. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА зобов'язуються:
9.1.1. Не включати до контрактів з керівниками ПІДПРИЄМСТВ умови їх соціально-побутового забезпечення без погодження з виборними профспілковими органами ПІДПРИЄМСТВ, якщо ці умови зачіпають загальні соціально-побутові інтереси працівників ПІДПРИЄМСТВ.
9.1.2. Спільно сприяти внесення змін розширенню практики надання ПІДПРИЄМСТВАМ дотації, пільгових кредитів для часткового фінансування з Державного бюджету та інших джерел для:
формування нової соціальної інфраструктури, та тієї, що залишається на балансі ПІДПРИЄМСТВ, в межах наявних коштів та фінансувань;
формування житлового фонду з подальшим його розподілом та передачу у власність та тимчасове користування.
9.2. СТОРОНИ вважають за доцільне:
9.2.1. ПІДПРИЄМСТВАМ зберігати і підтримувати роботу діючих на ПІДПРИЄМСТВАХ медико-санітарних закладів - основних об'єктів профілактики та збереження здоров'я працюючих.
9.2.2. Керівникам ПІДПРИЄМСТВ не допускати зміни форм власності, передачі іншим юридичним або фізичним особам, здачі в оренду, перепрофілювання та ліквідації об'єктів соціально-культурного призначення без згоди профспілкового комітету.
При цьому розглядати можливість використання профспілковими організаціями об'єктів соцкультсфери за призначенням, а також передачі цих об'єктів за згодою профорганізацій в їх управління у порядку, визначеному законодавством України.
9.2.3. Керівникам ПІДПРИЄМСТВ перераховувати первинним організаціям ПРОФСПІЛОК кошти ПІДПРИЄМСТВА на оплату праці працівників соціально-культурної сфери, що знаходяться у штаті профкомів або при можливості переводити цих працівників у штат ПІДПРИЄМСТВА.
9.2.4. Передбачати в колективних договорах відрахування ПІДПРИЄМСТВАМИ коштів на недержавне пенсійне, медичне страхування та страхування життя працівників.
Опрацювати протягом 2010 року доцільність створення галузевих Професійних пенсійних фондів за участю працівників підприємств згідно з чинним законодавством, сприяти їх діяльності через пенсійні відрахування до недержавного професійного пенсійного фонду на користь своїх працівників з метою підвищення соціального захисту працівників підприємств галузей.
9.2.5. Надавати професійно-технічним та іншим навчальним закладам I-II рівня акредитації, які входять до сфери дії СТОРІН, матеріально-технічну та фінансову допомогу за рахунок коштів ПІДПРИЄМСТВ.
9.2.6. Передбачати в колективних договорах пільги та гарантії пенсіонерам, які вийшли на пенсію з ПІДПРИЄМСТВ, інвалідам праці та сім'ям працівників, загиблих на виробництві.
9.3. Керівникам ПІДПРИЄМСТВ і профспілковим комітетам рекомендувати передбачати у колективних договорах додаткові, у порівнянні з законодавством, соціальні гарантії, пільги та компенсації за рахунок власних коштів, зокрема:
9.3.1. Здійснювати часткову компенсацію за харчування в робітничих їдальнях, проїзду в міському (приміському) транспорті, витрат на житлово-комунальні послуги, утримання дітей в дитячих дошкільних закладах, наймання житла для молодих сімей, які перебувають на квартирному обліку, інші компенсаційні виплати.
9.3.2. Надавати безпроцентні позики (матеріальну допомогу) для будівництва або придбання житла, навчання дітей в вищих навчальних закладах, обзаведення молодими сім'ями домашнім господарством, інших потреб.
9.3.3. Здійснювати за рахунок прибутку підприємства додаткові соціальні виплати:
а) одноразову допомогу сім'ї працівника, загиблого на виробництві з вини ПІДПРИЄМСТВА, а також внаслідок смерті від професійного захворювання;
б) матеріальну допомогу працівнику, який втратив працездатність (повністю або частково) з вини ПІДПРИЄМСТВА;
в) одноразову допомогу сім'ї працівника, померлого від загального захворювання або нещасного випадку у побуті, а також відшкодування (повне або часткове) витрат на поховання;
г) матеріальну допомогу працівникам при звільненні за скороченням штатів - в розмірі, залежному від стажу роботи на ПІДПРИЄМСТВІ;
д) щомісячну допомогу жінкам, що перебувають у відпустці по догляду за дітьми;
е) одноразову допомогу особам, звільненим із Збройних Сил України і які повернулись на ПІДПРИЄМСТВО тощо;
ж) одноразову грошову допомогу при виході на пенсію за віком чи по інвалідності;
з) щомісячну допомогу до пенсії пенсіонерам - колишнім працівникам ПІДПРИЄМСТВ;
і) надавати працівникам та їх дітям путівки на лікування, відпочинок і до дитячих оздоровчих таборів із повною або частковою оплатою.
9.3.4. Відновлювати умови дій соціально-побутових пільг, передбачених УГОДОЮ, у разі прийняття працівників на ПІДПРИЄМСТВА протягом одного року після звільнення їх на підставі пункту 1 ст. 40 КЗпП України.
9.4. ПРОФСПІЛКИ зобов'язуються:
9.4.1. Сприяти функціонуванню мережі санаторно-курортних установ, проведенню сімейного відпочинку та лікування працівників і членів їх сімей.
9.4.2. Здійснювати контроль за дотриманням господарськими органами житлового законодавства і надавати безкоштовно членам профспілки консультативну допомогу з цих питань.
9.4.3. Здійснювати у складі комісій із соціального страхування контроль за повнотою та своєчасністю сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, поданням відомостей до системи персоніфікованого обліку, інформуванням застрахованих осіб про нарахування страхових внесків, використанням на ПІДПРИЄМСТВАХ коштів за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням на виплату матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства і колективного договору.
9.4.4. Постійно вивчати потреби працівників у соціальному захисті, узагальнювати і розповсюджувати досвід, який є в галузі.
10. РОБОТА З МОЛОДДЮ
10.1. Сторони зобов'язуються:
10.1.1. Здійснювати заходи щодо посилення соціально-економічного захисту молоді, підвищення її активності у вирішенні виробничих і соціальних завдань.
Залучати представників молоді до розгляду питань праці і побуту.
10.2. Для реалізації цих заходів передбачити у колективних договорах:
10.2.1. Ознайомлення молоді при прийнятті на роботу та протягом тижневого терміну роботи із Статутом та іншими внутрішніми нормативними документами підприємства, Генеральною та Галузевою угодами, колективним договором, правилами внутрішнього трудового розпорядку, правилами та інструкціями з безпеки праці.
10.2.2. Заходи щодо професійного становлення молодих працівників, запровадження на виробництві програм створення резерву кадрів із числа молодих спеціалістів.
10.2.3. Закріплення за молодими працівниками наставників із складу висококваліфікованих кадрових робітників підприємства.
10.2.4. Залучення молоді до участі в раціоналізації та винахідництва, до роботи у центрах творчості, клубах за інтересами та до участі в святкових та культурно-спортивних заходах.
10.2.5. Надання одноразової допомоги та довгострокових цільових пільгових кредитів молодим працівникам та молодим сім'ям, що вперше взяли шлюб, за рахунок коштів підприємства.
10.2.6. Матеріальне заохочування молодих працівників, які навчаються в вищих навчальних закладах без відриву від виробництва.
10.2.7. Одноразового матеріального заохочення молодим фахівцям, які після закінчення вищого навчального закладу вперше прийшли на роботу на виробництво.
10.2.8. Укладення договорів з навчальними закладами про співробітництво, зокрема, щодо організації практики для студентів та надання шефської допомоги у проведенні молодіжних заходів.
10.2.9. Запровадження системи роботи з випускниками шкіл, студентами навчальних закладів з метою підвищення престижу робочих та інженерних професій.
10.2.10. Здійснення заходів щодо сприяння гарантованому забезпеченню молоді першим робочим місцем на ПІДПРИЄМСТВАХ, стимулювання створення роботодавцями додаткових робочих місць для молоді, фінансування заходів спортивного та культурного характеру, які направлені на формування здорового способу життя, підвищення соціальної активності молоді.
10.2.11. Положення, що забезпечують гендерну рівність працівників відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2006 р. N 1834 "Про затвердження Державної програми з утвердження гендерної рівності в українському суспільстві на період до 2010 року".
11. ГАРАНТІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРОФСПІЛОК
11.1. Права профспілок визначаються Законом України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" та іншими законами України, Генеральною угодою, Статутами ПРОФСПІЛОК, колективними договорами ПІДПРИЄМСТВ і цією УГОДОЮ.
11.2. ПРЕДСТАВНИКИ ВЛАСНИКА доручають керівникам ПІДПРИЄМСТВ (роботодавцям):
11.2.1. Надавати Президії профспілки, профспілковим комітетам безкоштовно необхідні для їх діяльності приміщення з обладнанням, опаленням, освітленням, прибиранням, охороною - для роботи Президії профспілки, самих комітетів і для проведення зборів працівників ПІДПРИЄМСТВ, засоби зв'язку для постійного користування і, в разі необхідності, транспорт.
11.2.2. Забезпечити виборним профспілковим працівникам, за їх бажанням, після закінчення строку їх повноважень, працевлаштування на попередню роботу (посаду) або за згодою працівника надання йому рівноцінної роботи (посади), оплату навчання або перекваліфікації за рахунок коштів ПІДПРИЄМСТВ і не допускати їх звільнення протягом двох років.
11.2.3. Поширювати на виборних та штатних профспілкових працівників організаційних ланок ПРОФСПІЛОК на ПІДПРИЄМСТВАХ пільги і гарантії, що передбачені колективними договорами ПІДПРИЄМСТВ.
На умовах колективного договору виділяти організаційним ланкам ПРОФСПІЛОК на ПІДПРИЄМСТВАХ кошти на заохочення профспілкового активу за виконання обов'язків, пов'язаних з реалізацією колективного договору.
11.2.4. Забезпечувати безоплатний, безготівковий збір членських профспілкових внесків, за наявності письмових заяв працівників, централізовано через бухгалтерії ПІДПРИЄМСТВ з перерахуванням зібраних внесків на рахунки профспілкових комітетів, виборних органів ПРОФСПІЛОК в день отримання коштів в установах банків на виплату заробітної плати.
11.2.5. До кінця року погасити існуючу заборгованість із профспілкових внесків з виплаченої заробітної плати.
11.2.6. Залучати профспілкові комітети профспілок, які підписали колективний договір, до розробки та відпрацювання статутів підприємств та змін до них.
11.2.7. Забезпечувати вільний доступ на місця роботи працівників ПІДПРИЄМСТВ представникам відповідних ПРОФСПІЛОК за їх посвідченнями.
11.2.8. Надавати головним технічним, технічним інспекторам праці ПРОФСПІЛОК можливість безперешкодного входу на ПІДПРИЄМСТВА за посвідченнями ПРОФСПІЛОК або іншими документами, оформленими у встановленому порядку, та забезпечувати їх при необхідності відповідними засобами індивідуального захисту для проведення профілактичної роботи з охорони праці відповідно до Закону України "Про охорону праці".
11.2.9. Звільняти громадських інспекторів з охорони праці (представників ПРОФСПІЛОК з охорони праці) від основної роботи для виконання ними громадських обов'язків з охорони праці на термін, передбачений колективним договором, із збереженням за ними середнього заробітку.
11.2.10. Сприяти у навчанні профспілкових працівників ПРОФСПІЛОК з питань соціально-економічного захисту працюючих, охорони праці, змін форм власності за рахунок коштів ПІДПРИЄМСТВ.
11.2.11. Забезпечувати представникам ПРОФСПІЛОК право використання наявних на ПІДПРИЄМСТВІ засобів інформації, друкованих видань, розмножувальної та іншої оргтехніки - для викладення профспілкових позицій.
11.2.12. Щомісячно відраховувати кошти профспілковим комітетам ПІДПРИЄМСТВ на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу у розмірах, передбачених колективним договором, але не менш ніж 0,3% від фонду оплати праці ПІДПРИЄМСТВА з віднесенням цих сум на валові витрати.
11.2.13. Готувати і приймати рішення з соціально-економічних та культурно-побутових питань разом з первинною організацією ПРОФСПІЛКИ.
11.2.14. Надавати працівникам ПІДПРИЄМСТВ, що обрані до виборних профспілкових органів всіх рівнів і не звільнені від виробничої діяльності, вільний від роботи час - не менше ніж 4 години на тиждень або 2 дні на місяць із збереженням середньої заробітної плати на умовах і в порядку, визначених колективними договорами для виконання профспілкових обов'язків в інтересах трудового колективу.
На час профспілкового навчання працівникам, обраним до складу виборних профспілкових органів ПІДПРИЄМСТВ, надавати додаткову відпустку тривалістю до 6 календарних днів на рік із збереженням середньої заробітної плати та з відповідною оплатою витрат на відрядження за рахунок ПІДПРИЄМСТВА.
11.2.15. Брати участь в заходах ПРОФСПІЛОК щодо захисту трудових та соціально-економічних прав на їх запрошення.
11.3. Держкомзем рекомендує керівникам ПІДПРИЄМСТВ надавати пільги з орендної плати центральним та регіональним виборним профспілковим органам, розташованим в приміщеннях, що знаходяться на балансі ПІДПРИЄМСТВ.
11.4. СТОРОНИ вважають за необхідне:
11.4.1. Надавати безоплатно ПРОФСПІЛКАМ на їх запит наявну інформацію про результати господарської діяльності ПІДПРИЄМСТВ.
11.4.2. Проекти законів, що розробляються ПРЕДСТАВНИКАМИ ВЛАСНИКА і стосуються соціально-економічних відносин, а також власні нормативно-правові акти стосовно трудових відносин або соціального захисту громадян, розглядати з урахуванням думки ПРОФСПІЛОК.
Розгляд пропозицій ПРОФСПІЛОК здійснювати за обов'язковою їх участю.
11.4.3. Інформувати ПРОФСПІЛКИ про призначення або звільнення з посад керівників ПІДПРИЄМСТВ.
11.4.4. На принципах соціального партнерства проводити зустрічі, консультації і інформувати ПРОФСПІЛКИ про плани і напрямки розвитку галузі, забезпечувати участь представників ПРОФСПІЛОК у нарадах (засіданнях колегії, економічної ради тощо) з питань, що стосуються соціально-трудових і економічних інтересів працівників галузі.
11.4.5. Керівникам ПІДПРИЄМСТВ здійснювати оплату праці (повністю або частково) та преміювання за виконання виробничих показників звільнених від основної роботи голів профкомів, на умовах і в порядку, що передбачені колективними договорами.
11.4.6. Включати представників відповідних виборних органів ПРОФСПІЛОК за їх поданням до складу комісій з питань реструктуризації, та передприватизаційної підготовки ПІДПРИЄМСТВ.
11.4.7. Подавати пропозиції щодо включення до складу конкурсної комісії із визначення претендентів на посаду голови правління акціонерного товариства з правом дорадчого голосу представника трудового колективу (профкому).
11.4.8. Включати профспілкових працівників, за заявками виборних органів ПРОФСПІЛОК, до списків на навчання за програмами підвищення рівня знань з питань правового та соціального захисту працівників, що проводять СТОРОНИ УГОДИ (на договірних засадах).
11.4.9. При розгляді Держкомземом роботи ПІДПРИЄМСТВ, заслуховувати їх керівників за участю представників відповідних ПРОФСПІЛОК.
11.5. Працівники ПІДПРИЄМСТВ, що входять до складу виборних органів всіх рівнів (в т.ч. ревізійних комісій) ПРОФСПІЛКИ та комісій по трудових спорах ПІДПРИЄМСТВ, і не звільнені від основної роботи, не можуть бути притягнені до дисциплінарної відповідальності, переведені без їхньої згоди на іншу роботу або звільнені за ініціативою роботодавця, без попередньої згоди відповідних виборних органів ПРОФСПІЛКИ та комісій по трудових спорах.
12. КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ УГОДИ
12.1. СТОРОНИ домовилися:
12.1.1. Контроль за виконанням УГОДИ здійснювати постійно діючою двосторонньою комісією.
12.1.2. Самостійно впроваджувати механізм здійснення контролю за виконанням положень і норм УГОДИ.
12.1.3. Хід виконання УГОДИ розглядати двічі на рік по галузях (підгалузях) - на спільних засіданнях галузевих управлінь МІНІСТЕРСТВА і галузевих ПРОФСПІЛОК за участю представників Фонду державного майна України, Федерації роботодавців України, керівників ПІДПРИЄМСТВ, а в цілому - на спільному засіданні колегії СТОРІН.
12.1.4. При виявленні порушень виконання УГОДИ зацікавленій СТОРОНІ подавати іншій СТОРОНІ відповідне подання у письмовій формі.
12.1.5. Після одержання письмового подання однією із СТОРІН проводити не пізніше як у двотижневий термін взаємні консультації з прийняттям рішення на спільному засіданні постійно діючої двосторонньої комісії.
12.1.6. У разі необхідності (не введення норм та положень УГОДИ, не укладення колективних договорів, тривала затримка виплати заробітної плати тощо), за згодою СТОРІН, направляти на ПІДПРИЄМСТВА спільні комісії з метою оцінки ситуації на місцях і надання необхідної допомоги.
12.1.7. Роз'яснення щодо застосування УГОДИ на ПІДПРИЄМСТВАХ не можуть суперечити законодавству і положенням УГОДИ та надаються СТОРОНАМИ спільно, за підписом керівників, або, за їх згодою, на рівні відповідних управлінь (відділів).
12.1.8. Роботодавці і профспілкові комітети двічі на рік звітують в трудових колективах про виконання зобов'язань колективних договорів, укладених на 2009-2010 роки, а також перед сторонами УГОДИ про її виконання та виконання колдоговору по встановленій статистичній звітності.
12.2. Контроль за виконанням УГОДИ здійснюють також трудові колективи, які можуть звернутися по суті питання до двосторонньої комісії або безпосередньо до осіб, які підписали УГОДУ.
13. КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ ВИКОНАННЯ ПОЛОЖЕНЬ УГОДИ
Ці критерії розроблено з метою визначення стану виконання зобов'язань СТОРІН та організації ефективного контролю.
Під час розгляду стану виконання УГОДИ на засіданні спільної робочої комісії СТОРІН (колегії) щодо здійснення контролю за виконанням УГОДИ (далі - комісія) за підсумками роботи за відповідний звітний період СТОРОНИ застосовують такі оцінки виконання положень УГОДИ: "виконано", "виконується", "не виконано".
Тлумачення термінів оцінок виконання положень УГОДИ та умов їх застосування:
"виконано" - ця оцінка застосовується до положень з фіксованим терміном виконання, або які сформульовані як завершена дія, у разі їх виконання у повному обсязі на час підведення підсумків комісією;
"виконується" - ця оцінка застосовується до положень, які сформульовані як правило або принцип поведінки СТОРІН чи їх суб'єктів протягом всього строку дії УГОДИ за умови здійснення протягом звітного періоду відповідних заходів з реалізації цих положень;
"не виконано" - ця оцінка застосовується до положень, які виконані не в повному обсязі або з яких не проводилася робота на час підведення підсумків комісією з зазначенням причин їх невиконання.
14. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА ВИКОНАННЯ УГОДИ
14.1. СТОРОНА, яка уклала УГОДУ, несе безпосередню відповідальність за виконання взятих зобов'язань.
14.2. У разі порушення зобов'язань з вини конкретного керівника він несе відповідальність згідно з законодавством.
15. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
15.1. Сторони домовилися:
Зміни і доповнення до УГОДИ вносити після попередніх переговорів за взаємною згодою.
Разом тлумачити окремі положення УГОДИ.
Дотримуватися спільно визначених термінів "за погодженням" та "за участю" під час розроблення проектів законів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України:
"За погодженням" - суб'єкт Сторони розробника зазначених документів повинен подати підготовлений ним проект для розгляду іншій Стороні перед його поданням органу, який цей документ приймає.
Після розгляду проект документа візується представником Сторони. У разі наявності зауважень до проекту, вони додаються у письмовій формі.
Суб'єкт Сторони розробника повинен розглянути ці зауваження і у разі їх відхилення внести разом з проектом документа до органу, який цей документ приймає.
"За участю" - суб'єкт Сторони розробника зазначених документів залучає представників іншої Сторони до підготовки проекту документа під час його розроблення (шляхом включення до складу робочих груп, авторських колективів тощо). Після підготовки документа він погоджується у зазначеному порядку.
Надавати можливість іншим профспілковим об'єднанням та об'єднанням роботодавців, які не брали участі у переговорах, приєднуватися до УГОДИ протягом всього терміну її дії за умови, якщо вони візьмуть на себе зобов'язання щодо її виконання відповідно до порядку, який визнано кожною СТОРОНОЮ.
УГОДА підписана у п'яти примірниках, які зберігаються у кожної із СТОРІН і мають однакову юридичну силу.

Голова Державного
Комітету із земельних ресурсів О.М.Кулініч

Голова
Всеукраїнської профспілки
«Рідна земля» Т.Г.Банна

Немає коментарів:

Дописати коментар